صدور حکم بازداشت برای ۳۸ خبرنگار سودانی

دادستانی سودان با تائید صدور حکم بازداشت برای ۳۸ خبرنگار، اعلام کرد که این حکم به دلیل اقدام آنها در تحریک مردم و انتشار اخبار دروغ صادر شده است.

این وضعیت در حالی است که اعتراضات ضد دولتی در سودان همچنان ادامه دارد. تداوم اعتراضات سودان در حالی ادامه می یابد که کمیته مرکزی پزشکان سودان از اعتصاب در سراسر بیمارستان های این کشور خبر داد.

از سوی دیگر درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی باعث شد تا شورای امنیت نیز دست به کار شده و خواهان احترام به حق تظاهرات و تحقیق دراعمال خشونت بار علیه معترضان شود.

خبرنگار الجزیره در سودان نیز دراین باره گزارش داد: «محمد هاشم» عضو شورای قانونگذاری ایالت خارطوم در اعتراض به خشونت و خون ریزی از سمت خود استعفا کرده است.

از سوی دیگر کشورهای عضو شورای امنیت بین المللی به صورت جداگانه خواستار احترام به حقوق تظاهرات کنندگان وتحقیق در اعمال خشونت بار و استفاده غیرقابل قبول از زور علیه معترضان شدند.

آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی نسبت به خشونت ها در سودان ابراز نگرانی کردند اما روسیه اعلام کرد که اعتراضات سودان موضوعی داخلی است و نباید به شورای امنیت کشیده شود.

تظاهرات ضد دولتی سودان از تاریخ ۱۹ دسامبر در اعتراض به اوضاع اقتصادی و معیشتی آغاز شد؛ براساس آمار رسمی در این اعتراضات ۲۷ تن کشته شدند. این در حالی است که دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل از کشته شدن دست کم ۴۰ تن از جمله شماری کودک و کادرهای پزشکی خبر می دهند.