ترزا می‌ باید با پارلمان مصالحه کند

«جان میجر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس از ترزا می، نخست‌وزیر فعلی این کشور خواست تا از خط قرمزهای خود در خصوص برکسیت کوتاه بیاید و به پارلمان اجازه دهد تا  برای جلوگیری از خسارات ناشی از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در ماه مارس راهی پیدا کند.

وی اظهار داشت در تصمیم‌گیری‌های کلیدی درباره فرایند صلح ایرلند شمالی و اولین جنگ خلیج فارس در دوره نخست‌وزیری‌اش در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ [با پارلمان] مصالحه کرد و ترزا می نیز باید پس از رد شدن طرحش با اکثریت آرای مخالف پارلمان، چنین کاری را انجام دهد و با پارلمان سازش کند.

نخست‌وزیر اسبق انگلیس گفت: توافق او [ترزا می] مُرده است. اگر در چنین شرایطی ما بدون توافق از اتحادیه اروپا جدا شویم، به بدترین نتیجه دست خواهیم یافت. بنابراین ممکن است نخست‌وزیر می، قانونگذاران حزب خود را در سرگردانی بگذارد و آنها مجبور شوند بدون توافق با اجرای برکسیت موافقت کنند.

میجر افزود: اگر می نمی‌تواند [با پارلمان] مصالحه کند باید به پارلمان اجازه دهد تا راهی برای غلبه بر این اختلافات بیابد. پارلمان ممکن است در این زمینه به اتفاق نظر برسد.

ترزا می قرار است روز دوشنبه در پارلمان انگلیس حاضر شود و با ارائه پیشنهادات دیگر، اکثریت حمایت پارلمان را برای تصویب طرحش برایخروج از اتحادیه اروپا به دست آورد.

پارلمان انگلیس پانزدهم ژانویه طرح ترزا می برای نحوه خروج از اتحادیه اروپا را با ۴۳۲ رأی مخالف در برابر ۲۰۲ رأی موافق رد کرد. این بزرگترین شکست ترزا می‌ در طول دوران نخست‌وزیری‌اش بوده است. قرار بود انگلیس در تاریخ ۲۹ مارس رسما از اتحادیه اروپا جدا شود.

در همین حال، برخی حامیان برکسیت از جمله بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین انگلیس به ترزا می توصیه کرده‌اند بار دیگر با مقامات اتحادیه اروپا درباره توافق برکسیت مذاکره کند.