راهپیمایی مسالمت‌آمیز فرانسوی‌ها در پاریس با حمله پلیس، به خشونت کشیده شد

تظاهرات آرام فرانسوی‌ها در پاریس بار دیگر با دخالت پلیس ضد شورش، به تنش و ناآرامی کشیده شد.

پلیس ضد شورش فرانسه برای متفرق کردن معترضان به نظام سرمایه‌داری در پاریس، از گاز اشک‌آور، ماشین آب پاش و تفنگ فلش بال استفاده کرد. تاکنون بیش از ۲۰ نفر تنها در پاریس بازداشت شده‌اند.

هم اکنون تنش و درگیری شدیدی میان پلیس ضد شورش و مردم معترض درپاریس در جریان است و معترضان با شعار‌های «مکرون، استعفا» و «مکرون دیکتاتور» از پلیس می‌خواهند به صف معترضان بپیوندند و از خشونت پرهیز کنند.

در حاشیه اعتراضات امروز پاریس ۱۲ نفر بازداشت شدند

در حاشیه دهمین هفته تظاهرات جنبش مردمی مخالف نظام سرمایه‌داری در فرانسه، روز شنبه ۱۲ نفر در پاریس بازداشت شدند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، بر اساس اولین آمار‌هایی که پلیس فرانسه بعد از ظهر روز شنبه منتشر کرد، در حاشیه دهمین هفته تظاهرات جنبش مردمی مخالف نظام سرمایه داری فرانسه که از ۱۷ نوامبر آغاز شده است، ۱۲ نفر در پاریس بازداشت شدند.

شبکه خبری «بی. اف. ام. تی. وی» (BFMTV) اعلام کرد این افراد هنگام بازرسی‌های تصادفی و به علت همراه داشتن سلاح ممنوعه بازداشت شدند. این رسانه فرانسوی تصریح کرد شرکت کنندگان در تظاهرات پاریس، تصاویر کسانی را که در این جنبش مردمی کشته شده اند در دست دارند. آن‌ها همچنین در دست نوشته هایشان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، را تمسخر و خشونت نیرو‌های پلیس و استفاده این نیرو‌ها از فلش بال را که در مواردی تظاهر کنندگان را به شدت زخمی کرده است، محکوم کرده‌اند.

تظاهرات امروز در پاریس در سه نقطه برگزار می‌شود. اولین گروه از خیابان «مارسو» تا میدان «انولید» حرکت می‌کنند؛ دومین گروه دور میدان «انولید» حلقه می‌زند و سومین تجمع که کم اهمیت‌تر است بعداز ظهر در میدان جمهوری برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، سازمان‌ها و انجمن‌های روزنامه نگاری فرانسه جمعه شب با انتشار یادداشتی از هموطنان خود خواستند به خشونت بر ضد روزنامه نگاران وخبرنگاران پایان دهند و از آزادی اطلاع رسانی دفاع کنند. شبکه خبری «بی. اف. ام. تی. وی» گزارش داد تعدادی روزنامه نگار هم صبح روز شنبه در میدان جمهوری پاریس به مدت یازده ساعت در اعتراض به خشونت بر ضد روزنامه نگاران تجمع کردند.

اعتراضات در فرانسه از ۱۷ نوامبر آغاز شد. در جریان این اعتراضات، تاکنون ۱۰ نفر کشته، بیش از چهار هزار نفر بازداشت و بیش از هشتصد نفر نیز زخمی شده‌اند.