از سرگیری دور تازه گفتگو‌های تجاری چین و آمریکا از هفته آینده

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در حالی که گزارش‌های منتشر شده مبنی بر برداشتن تعرفه‌های واردات کالا‌های چینی را رد کرد، گفت: «به پیشرفت‌های بسیار خوبی در جهت حصول به توافق تجاری با چین دست پیدا کرده ایم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «در ارتباط با چین و بحث تجارت اوضاع به خوبی پیش می‌رود. البته گزارش‌هایی جعلی در مورد برداشتن تعرفه واردات کالا‌های چینی منتشر شده است. اگر به توافق دست پیدا کنیم قطعا تحریم‌ها دیگر مطرح نخواهند بود. ما چند نشست خارق العاده داشتیم و احتمال دستیابی به توافق با چین بسیار بالاست. این احتمال در حال بیشتر شدن هم هست. به زودی در این باره اطلاع رسانی خواهم کرد.»

لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین ۳۰ و ۳۱ ژانویه (۱۰ و ۱۱ بهمن ماه) جهت حضور در دور بعدی مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن راهی آمریکا خواهد شد.

این مذاکرات به دنبال گفتگو‌های سطح پایین هفته گذشته در پکن برگزار می‌شوند.

ترامپ تهدید کرده است در صورت حل نشدن اختلافات تجاری میان دو کشور بر واردات دویست میلیارد دلار از کالا‌های چینی به بازار آمریکا تعرفه وضع خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، آمریکا خواستار بازبینی مداوم پیشرفت‌های چین در زمینه انجام اصلاحات تجاری است.

یک منبع آگاه چینی هم گفت آمریکا خواستار ارزیابی‌های منظم است، اما هنوز مشخص نیست سازوکار آن‌ها قرار است چگونه باشد.

دولت ترامپ به منظور فشار بر پکن و مجبور کردن آن به برآورده کردن تقاضا‌های خود، چندین دور تحریم علیه چین وضع کرده است.

این تقاضا‌ها شامل تغییرات در سیاست‌های چین در حوزه تضمین حقوق مالکیت معنوی، انتقال فناوری، یارانه‌های صنعتی و دیگر موانع تجاری است.