همه چیز درباره دیوار ترامپ

در حالی تعطیلی دولت آمریکا وارد هفته پنجم خود شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری را برای ساخت دیوار مرزی و رسیدگی به بحران امنیتی و انسانی در مرز‌های جنوبی این کشور ضروری می‌داند و هشدار داده است تعطیلی دولت تا زمان تامین بودجه ساخت دیوار مرزی ادامه خواهد داشت. 

با این حال، دموکرات‌ها ساخت دیوار مرزی را هدر دادن پول مالیات دهندگان آمریکایی دانسته و دولت ترامپ را به ایجاد بحران ساختگی متهم می‌کنند. بی بی سی در گزارشی با کمک چند نمودار تلاش کرد تا به بررسی ابعاد تازه‌ای از دیوار مرزی و وضعیت فعلی در مرز آمریکا و مکزیک بپردازد.

۱- ترامپ تاکنون بخش زیادی از دیوارش را نساخته است.

پیش از روی کار آمدن ترامپ، ۶۵۴ مایل مانع در مرز جنوبی این کشور وجود داشت، ۳۵۴ مانع برای جلوگیری از عبور افراد و ۳۰۰ مایل برای جلوگیری از عبور وسایل نقلیه. در انتخابات سال ۲۰۱۶، ترامپ وعده ساخت دیواری در کل ۲ هزار مایل مرز دو کشور را داد. اما از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید اگرچه برخی حصار‌های قدیمی بازسازی شدند، اما هیچ ساخت و سازی برای گسترش دیوار مرزی آغاز نشده است. علی‌رغم اصرار ترامپ بر ساخت دیوار مرزی، نظرسنجی جدید مرکز تحقیقاتی پیو نشان داد اکثر آمریکایی‌ها مخالف توسعه دیوار مرزی هستند.

۲- هیچکس واقعا نمی‌داند ساخت دیوار مرزی چقدر هزینه خواهد داشت.

ارقام بدست آمده از تخمین‌های رسمی و غیررسمی، میزان هزینه‌های ساخت دیوار مرزی را بین ۱۲ تا ۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌کند. برآورد اولیه رئیس جمهور یعنی رقم ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار برای دیواری که تنها نصف مرز جنوبی را پوشش می‌دهد، بسیار بحث برانگیز بوده است. هزینه دیوارکشی ۶۵۰ مایل از مرز جنوبی آمریکا در زمان جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق این کشور ۷ میلیارد دلار شد و این در حالی است که اکنون ترامپ ۵.۷ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی تقاضا کرده است. اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا اعلام کرد هزینه ساخت هر مایل از دیوار مرزی یا تعویض حصار‌های قبلی به طور متوسط ۶.۵ میلیون دلار خواهد بود.

۳- دیوار بتنی ترامپ تبدیل به دیوار فولادی شد.

ترامپ نظر خود را درباره نوع دیوار مرزی تغییر داده است. او در زمان انتخابات از یک دیوار زیبای بتونی حرف می‌زد، اما به تدریج در حرفهایش دیوار فولادی نیز شنیده شد. در اکتبر سال ۲۰۱۷ هشت نمونه اولیه از دیوار مرزی نشان داد که آن‌ها ترکیبی از فولاد و بتن هستند. پیش از تعطیلی دولت، ترامپ در توئیتر خود تصویری از دیوار مرزی مورد نظرش را که فولادی بود، به نمایش گذاشت که به عقیده او در عین کارایی زیبا هم بود.

۴- میزان بازداشت‌ها در مرز مکزیک کاهش یافته است.

ترامپ در سخنرانی خود در اوایل ژانویه از ضرورت وجود دیوار مرزی برای حل بحران انسانی و امنیتی رو به رشد در مرز‌های جنوبی حرف زد. با این حال ارقام رسمی نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۰ تاکنون میزان عبور غیرقانونی از مرز آمریکا رو به کاهش بوده است. در سال ۲۰۰۰ حدود ۱.۶ میلیون نفر به طور غیرقانونی از مرز آمریکا عبور کردند در حالیکه سال گذشته این رقم تنها ۴۰۰ هزار نفر بود. حتی در اولین سال ریاست جمهوری ترامپ میزان مهاجران غیرقانونی که از مرز‌ها عبور کردند به پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۷۱ تاکنون رسید.

۵- بازداشت‌ها و درخواست پناهندگی دوباره در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ افزایش یافت.

در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میزان بازداشت مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک حدود ۱۰۰ هزار نفر بود که روند افزایشی را نشان می‌دهد.

۶- بالا بودن میزان مهاجرت غیرقانونی مربوط به کسانی است که بیش از زمان مجاز در آمریکا می‌مانند.

اگرچه ترامپ افزایش مهاجرت غیرقانونی را به افرادی نسبت می‌دهد که از مرز مکزیک عبور می‌کنند، اما این افزایش بیشتر مربوط به کسانی است که زمان ویزای اقامتی آن‌ها در آمریکا به پایان رسیده است. براساس ارقام رسمی بیش از ۷۰۰ هزار نفر که به طور قانونی وارد آمریکا شدند بیش از زمان مجاز در ویزای خود در این کشور اقامت دارند، در حالیکه تعداد کسانی که از مرز مکزیک عبور کردند بسیار کمتر از این میزان بود.

۷- بعید است دیوار مرزی بتواند مانع از ورود مواد مخدر شود.

ترامپ مدعی است ۹۰ درصد مواد مخدر از مرز مکزیک وارد این کشور می‌شود. با این حال بنابر آمار رسمی، بیشترین میزان ورود مواد مخدر به آمریکا از طریق بنادر قانونی و از طریق جاسازی در وسایل انجام می‌شود.