فرودگاهی که برای اردن خطرناک است

سازمان هواپیمایی غیرنظامی اردن روز دوشنبه اعلام کرد که طی اعتراضی به ایکائو بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای تضمین پایبندی رژیم صهیونیستی به استانداردهای بین‌المللی و توافقنامه شیکاگو 1944 امضاشده توسط 192 کشور از جمله اردن و رژیم صهیونیستی، تأکید کرده و گفته است که در صورت عدم پایبندی این رژیم به استانداردهای بین‌المللی افتتاح این فرودگاه اقدامی «یکجانبه» تلقی می‌شود.

طبق گزارش شبکه الجزیره، دولت اردن تا اکنون اعلام نکرده که آیا این شکایت سازمان هواپیمایی این کشور به ایکائو جدید است یا خیر، حال آنکه بنا بر گفته «لینا شبیب» وزیر حمل‌ونقل اردن، این کشور در سال 2014 ابلاغیه‌ای علیه فرودگاه رژیم صهیونیستی به ایکائو ارسال کرده است.

در همین ارتباط، «رولا الحروب» نماینده سابق پارلمان اردنی در مصاحبه با الجزیره گفت که اردن هیچ شکوائیه‌ای به ایکائو ارائه نکرده و تنها به ارسال ابلاغیه صوری اکتفا کرده است.

الحروب می‌گوید که اسناد رسمی در دست دارد که نشان می‌دهد این فرودگاه حاکمیت اردن را نقض می‌کند زیرا طول باند پرواز آن 335 متر از استاندارهای بین‌المللی بیشتر است و دیوار امنیتی فرودگاه نیز 200 متر از مرز اردن عبور کرده است.

این نماینده سابق پارلمان اردن همچنین تصریح کرد که رژیم صهیونیستی با وجود اعتراضات اردن به اجرای طرح خود در فرودگاه ادامه داده و حاکمیت زمینی و هوایی اردن را نقض کرده است.

وی افزود که اطلاعاتی در دست است که نشان می‌‌دهد این فرودگاه بر خلاف آنچه گفته می‌شود که برای جابجایی مسافران و حمل‌ونقل کالاهاست، در آینده مورد استفاده نظامی قرار خواهد گرفت که این نیز نقض معاهده صلح امضاشده در سال 1994 بین اردن و رژیم صهیونیستی موسوم به معاهده «وادی عربه» است.

تهدیدات اقتصادی
اردن همچنین از اثرات منفی این فرودگاه بر اقتصاد این کشور به خصوص بخش گردشگری و هواپیمایی آن، نگران است چرا که فرودگاه جدید رامون در سپتامبر آینده مکانی برای پرواز‌های مستقیم از اروپا به این فرودگاه و بالعکس خواهد بود و انتظار می‌رود که در سال نخست دو میلیون مسافر در این فرودگاه جابه‌جا شوند.

«حسام عیاش» کارشناس اقتصادی اردن در این خصوص می‌گوید که فرودگاه رامون در آینده بر فعالیت‌های هواپیمایی اردن تأثیر خواهد گذاشت و در حالی‌که اردن قراردادهای ارزان قیمتی را با شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی امضا کرده بود اما این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که در مارس آینده خدمات را متوقف می‌کنند و بعید نیست که «رامون» پشت تصمیمات این شرکت‌ها قرار دارد.

عیاش افزود که این فرودگاه اثرات منفی زیادی در آینده بر بخش گردشگری اردن خواهد داشت چرا که توریست‌های اروپایی پرواز با هواپیماهای اسرائیلی را به دلیل ارزان‌تر بودن ترجیح خواهند داد.

وبگاه عبری «والا» نیز در مقاله‌ای اشاره کرد که افتتاح این فرودگاه می‌تواند در آینده به رقیبی برای فرودگاه بین‌المللی ملکه علیاء اردن تبدیل شود و انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه اسرائیلی، باعث وارد آمدن خسارت‌هایی به فرودگاه اردن می‌شود.

«رامون» دروازه‌ای به سمت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس
شبکه الجزیره گزارش داد که به عقیده ناظران، فرودگاه جدید رژیم صهیونیستی به منزله دروازه‌ای بین این رژیم و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواهد بود و این علاوه بر طرح احداث خط ریلی برای اتصال رژیم صهیونیستی به این کشورها از طریق اردن است.

«حسن البراری» تحلیلگر سیاسی در این باره، افتتاح این فرودگاه با طرح «بن سلمان» ولی‌عهد سعودی معروف به «نئوم» را بی‌ارتباط نمی‌داند و می‌گوید که اسرائیل تا حد ممکن سعی دارد از سرمایه‌‌های سعودی بهره‌برداری کند.

«نئوم» یک طرح مربوط به منطقه اقتصادی با هزینه‌ای بالغ بر پانصد میلیارد دلار در شمال غرب عربستان است که بین سه کشور عربستان سعودی، مصر و اردن امتداد می‌یابد و به شهر رؤیاها معروف است.

بن سلمان 24 اکتبر 2017 در جریان کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض، از این طرح خبر داده است.

البراری همچنین تصریح کرد که رژیم صهیونیستی انتظار دارد در آینده هر ساله میزبان چهار میلیون گردشگر باشد که با گردشگری صحرایی خواه در سیناء یا شهر «نئوم» سعودی در آینده در ارتباط است و لذا تجهیز به زیرساخت‌ها برای استفاده از فرصت‌های گردشگری که سعودی‌ها ایجاد می‌کنند، ضروری است.