آرزویی که بر دل ترامپ ماند

نشریه «نیویورک» روز سه شنبه گزارش داد یک مقام سابق کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ به ناسا، آژانس فضایی این کشور پیشنهاد بودجه نامحدود را برای اعزام انسان به سیاره مریخ در دوره اول ریاست جمهوری او داده بود.

پایگاه هیل به نقل از این نشریه گزارش داد رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ رابرت لایت فوت، اداره کننده وقت ناسا را برای اجرای برنامه‌های آژانس فضایی در مریخ تحت فشار قرار داد. بنا به گزارش‌ها، زمانی که رئیس سازمان ناسا به رئیس جمهور آمریکا گفته بود این سازمان درصدد است برنامه اجرای یک ماموریت انسانی به مریخ را تا سال ۲۰۳۰ به انجام برساند و اجرای این برنامه تا قبل از آن زمان با چالش‌های لجستیک روبرو است، ترامپ از او پرسید:« آیا راهی هست که ما این برنامه را تا پایان دوره اول ریاست جمهوری من اجرا کنیم؟»

بنا به گزارش نشریه نیویورک، ترامپ حتی به رئیس سازمان ناسا گفته بود که هر چه پول برای اینکار لازم باشد، در اختیار شما قرار می‌گیرد. ترامپ در تلاش برای متقاعد کردن مقامات ناسا گفته بود: اگر من تمام پولی را که برای اینکار لازم دارید را به شما بدهم چه؟ اگر بودجه ناسا را افزایش دهیم و شما تنها بر روی این برنامه متمرکز شوید آیا این برنامه تا پایان دوره اول ریاست جمهوری من عملی خواهد شد؟

با این حال رئیس سازمان ناسا به رئیس جمهور آمریکا گفته بود که فکر نمی‌کند که چنین چیزی ممکن باشد؛ و این همان چیزی بود که بنا به گفته مقام سابق کاخ سفید، باعث ناامیدی ترامپ شد.

بعد‌ها ترامپ در گفتگوی تلفنی با پگی ویتسون، پژوهشگر و فضانورد آمریکایی نیز این مسئله را بار دیگر مورد تاکید قرار داده و گفته بود در بدترین حالت ممکن می‌خواهد که در دومین دوره ریاست جمهوری او فرود انسان روی مریخ محقق شود.

رئیس جمهور آمریکا سال گذشته میلادی با امضای دستوری به سازمان هوا فضای این کشور دستور داد برنامه اکتشافات فضایی از جمله سفر فضانوردان آمریکایی به کره ماه و نهایتا مریخ را از سر بگیرد. ترامپ پیشتر بطور آشکار تمایلش به احیای نقش عمده آمریکا در حوزه اکتشافات فضایی را نشان داده است.