آقای کیم ترامپ را به بازی گرفت

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ پرداخت و نوشت: اذعان می‌کنم شخصیت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و روش مدیریت او در بحران کشورش با آمریکا برایم جالب است. مطمئن بودم حتی پس از دیدار ژوئن گذشته وی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور، کیم برنامه هسته‌ای و موشکی خود را کنار نخواهد گذاشت و به فریبکاری‌های خود ادامه خواهد داد؛ زیرا اعتمادی به آمریکا ندارد.

علت نگارش این جملات این بود که کاخ سفید دیروز (سه‌شنبه) از تدارک مقدمات دومین نشست رؤسای جمهور آمریکا و کره شمالی در اواخر فوریه آینده و ترجیحا در هانوی پایتخت ویتنام خبر داد تا بار دیگر مذاکرات هسته‌ای بین دو کشور را، که ماه‌هاست به تعلیق در آمده است، پویایی بخشد.

آنچه بر کلام ما صحه می‌گذارد این است که اولا علاقه ترامپ به رهبر کره شمالی یک طرفه بوده است و دوم اینکه کیم، ترامپ را، که بسیاری در داخل و خارج از آمریکا بر حماقت او اتفاق نظر دارند، مسخره کرد و درباره پایگاه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل موشک‌های هسته‌ای در منطقه‌ای به مساحت ۱۸ کیلوتر مربع در شمال پیونگ یانگ، چیزی نگفت و در هنگام مذاکرات و حتی پس از آن خبری درباره وجود چنین پایگاهی منتشر نشد.

رای الیوم در ادامه نوشت: کره شمالی ابدا پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف نکرده است. برخی گزارش‌های آمریکایی‌ها حاکی از آن است که این کشور ۶۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه خود دارد و آزمایش‌های موشکی بسیار موفقی داشته و موشک‌هایی تولید کرده است که دقت بسیار بالایی دارد و می‌تواند عمق آمریکا را هدف بگیرد.

ترامپ که اکنون با بحران تعطیلی دولت به سبب اختلافات با کنگره بر سر دیوار مرزی با مکزیک روبروست و همه مذاکراتش برای دستیابی به توافقنامه‌ای است که به جنگ تجاری با چین پایان بخشد، می‌خواهد با توافق با رهبر کره شمالی موفقیتی کسب کند یا کار تازه‌ای انجام دهد تا به این ترتیب گره از ناکامی‌های خود بگشاید.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند دور اول نشست در سنگاپور برای آشنایی با رؤسای جمهوری بود که یکی مالک شاه کلید هسته‌ای است و دیگری رقیب اوست که کلید هسته‌ای کوچکی در اختیار دارد و انتظار می‌رود دومی در عمل موفقیت‌های چشمگیری داشته باشد. آمریکا می‌خواهد در ازای رفع تحریم‌ها و خروج نیرو‌های خود از کره جنوبی، سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیکی را، که کره شمالی در انبار‌های خود ذخیره کرده است، از این کشور بستاند و متقابلا کیم جونگ اون می‌خواهد آمریکا به طور کامل تحریم‌ها علیه کشورش را لغو کند و با اعلام رسمی پایان جنگ دو کره ۲۸ هزار سرباز خود را از کره جنوبی و ۵۰ هزار سرباز آمریکایی را از ژاپن خارج کند.

نویسنده این مقاله افزود: فکر نمی‌کنم دور دوم مذاکرات این دو طرف بهتر از اولی باشد زیرا رهبر کره شمالی همچنان به سیاست‌های خود و بازی با رئیس جمهور احمق آمریکا ادامه خواهد داد و به دنبال پیشرفت سیاست‌های هسته‌ای خود خواهد بود؛ زیرا او با ترامپ و آمریکا با همان مهر و محبت پیشین رفتار نکرده، به آنان اطمینان نخواهد داشت چرا که از حماقت کشور‌های عربی، و رفتار‌های آمریکا با آنان در خاورمیانه و به ویژه در عراق، لیبی و حوزه خلیج [فارس] و نیز ایران درس گرفته است، اگر چه تعامل ایران (با آمریکا) در مقایسه با کشور‌های عربی کمتر بوده است، در خصوص این کشور نیز آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با تهران خارج شد.

در انتهای این مقاله امده است: کیم در هانوی هم مثل سنگاپور با ترامپ دیده بوسی خواهد کرد و به نشانه دوستی دست بر شانه او خواهد زد، اما به نظر من اینکه بخواهد زرادخانه هسته‌ای خود را کنار بگذارد از عجایب هفتگانه است. این را شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، بهتر می‌داند.