کشوری که 2 رئیس جمهور دارد

گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره بحران در ونزوئلا گفت: کاراکاس دو رئیس جمهور دارد که یکی منتخب است و دیگر خود را رئیس جمهور خوانده است. ونزوئلای پیش از حوادث چهارشنبه گذشته، ممکن است دیگر به شرایط گذشته باز نگردد. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا همچنان در برابر تلاش دیگری برای کودتا ایستادگی می‌کند. مادورو با حمایت ارتش می‌خواهد تا آخرین نفس با کودتای سیاسی که خوان گوایدو، رئیس پارلمان آن را هدایت می‌کند، مقابله کند.

مادورو دعوت مکزیک و اروگوئه برای گفتگو بین دولت و معارضان را به منظور پایان دادن به بحران سیاسی پذیرفت. اما این بحران، ونزوئلا را در برابر دوراهی قرار داده است و بلافاصله پس از آنکه واشنگتن به سرعت گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخت، دیگر نمی‌توان گفت کشمکش ونزوئلایی - ونزوئلایی است. کشور‌هایی در آمریکای جنوبی در همان مسیر آمریکا حرکت کردند و ممکن است اروپایی‌ها هم همین مسیر را در پیش بگیرند.

در ادامه این گزارش آمده است: ونزوئلا تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود با واشنگتن را قطع کند و سفارت آمریکا در کاراکاس را تعطیل کند. در ادامه حمایت آمریکا از معارضان در ونزوئلا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد کشورش بر قطع درآمد‌های مالی مادورو و دولت او متمرکز شده است.

گوایدو از آمادگی خود به منظور صدور عفو برای مادورو در صورت کنار رفتن او از قدرت، سخن گفت. تحلیلگران بعید می‌دانند مادورو به این سادگی و با سرعت از قدرت کنار برود. او از حمایت ارتش ونزوئلا و نیز حمایت‌های روسیه، ترکیه و دیگر کشور‌ها برخوردار است. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: دوره حکومت مادورو همزمان با سقوط بهای نفت در بازار‌های جهانی آغاز شد که پیامد‌های منفی برای کشورش دارد که نود و شش درصد از درآمد آن به فروش نفت وابسته است. پس از آن، به علت کمبود نقدینگی برای نوسازی میدان‌های نفتی در ونزوئلا، تولید نفت این کشور هم کاهش یافت. بدترین سناریو برای بحران فعلی در ونزوئلا بروز جنگ داخلی است که حتی کشور‌های همسایه و طرفدار گوایدو هم خواهان بروز آن نیستند. واشنگتن تلاش می‌کند جایگاه گوایدو را به عنوان مردی که آمریکا را از یک چپگرای دیگر در حیاط خلوت این کشور راحت خواهد کرد، تثبیت کند. اما مسکو دست بسته نمی‌ماند و حمایت روسیه از مادورو و دولت او، حد و مرزی ندارد. راه حل چنین بحرانی که ابتدا یک بحران داخلی بود، اما دیگر اینطور نیست، چگونه خواهد بود؟ ونزوئلا در شرایط خوبی نیست و اگر کشور‌های دیگر به تسویه حساب‌های خود در خاک این کشور ادامه دهند، شرایط آن بدتر هم خواهد شد.