سازمان های بین المللی 80 میلیون دلار به تاجیکستان کمک کردند

«رستم شاه‌مراد» گفت: در سال گذشته میلادی یک هزار و 718 سازمان غیر دولتی فعال در تاجیکستان 58 میلیون دلار، حدود 8 میلیون یورو، 8 میلیون روبل روسی، 2.5 ملیون پوند، 6.5 میلیون فرانک سوئیس و 78 میلیون سامانی (8 میلیون دلار) کمک مالی دریافت کردند.

شاه‌مراد گفت: به طور عمده سازمان‌های غیر دولتی که در بخش حفظ حقوق بشر و بخش اجتماعی مشغول به کار هستند این کمک‌ها را دریافت کردند.

وی افزود: در حال حاضر در سراسر تاجیکستان بیش از 2.5 میلیون سازمان غیر دولتی و سازمان‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

بنابه اطلاعات وزارت دادگستری در سال 2017 میلادی بیش از 100 میلیون دلار از خارج برای حمایت مالی از سازمان‌های اجتماعی وارد این کشور شده است.

پیش از این وزارت دادگستری تاجیکستان فهرست سازمان‌هایی را که در این کشور با سرمایه گذاری کشورهای خارجی، سازمان‌های بین‌المللی و همچنین اشخاص حقوقی و حقیقی فعالیت می‌کنند، تهیه کرده بود.

دولت تاجیکستان در آوریل سال 2016 میلادی در تصمیمی تمام سازمان‌های اجتماعی را موظف به ثبت‌نام در وازرت دادگستری ظرف 10 روز کرده بود.

در تاریخ 10 اکتبر سال گذشته پارلمان تاجیکستان با تصویب اصلاحات در قانون اتحادیه‌های اجتماعی آنها را موظف به ارائه گزارشات درباره دریافت کمک‌های مالی و دیگر کمک‌های خارجی و محلی نموده بود.

آن زمان «حمیدالله مشرف‌زاده» معاون بانک ملی تاجیکستان ضمن معرفی قانون مذکور به نمایندگان پارلمان گفته بود اصلاحات مذکور مطابق با توصیه‌های گروه تدوین اقدامات مالی برای مبارزه با پولشویی (FATF) صورت گرفته است.

وی گفت: تمام سازمان‌های اجتماعی موظف هستند یک بار در سال گزارش کامل مالی را در سامانه‌های اینترنتی خود منتشر کنند.

این گزارش به نهادی که سازمان و اتحادیه مذکور را رسما ثبت کرده و سپس به بانک ملی تاجیکستان منتقل می‌شود.