کنگره باید به حمایت فاجعه‌آمیز آمریکا از جنگ یمن خاتمه دهد

سناتور ایالت ورمونت آمریکابا انتشار چندین توئیت متوالی، از حمایت کشورش از ائتلاف متجاور به یمن به شدت انتقاد کرد.

سندرز در توئیت خود نوشت: جنگ ائتلاف سعودی در یمن یک فاجعه بشری و راهبردی بوده است. هشتاد و پنج هزار کودک بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند. امروز من و همکارانم، قطعنامه‌ای را ارائه می‌کنیم که (در صورت تصویب) به حمایت آمریکا از این جنگ پایان می‌دهد.

این عضو مجلس سنا همچنین افزود: وقتی یمنی‌ها «ساخت آمریکا» را بر روی بمب‌هایی که آنها را می‌کُشد می‌بینند، این به آنها می‌گوید که آمریکا مسئول این جنگ است. این پیامی نیست که ما می‌خواهیم به دنیا بفرستیم. کنگره باید حمایت فاجعه‌آمیز (آمریکا) از جنگ یمن را به سرکردگی رژیم مستبد سعودی متوقف کند.

سندرز همچنین نوشت: وظیفه فوری ما این است که به جنگ یمن خاتمه دهیم. اما کنگره باید بسیار پیش‌ از اینها، حقوق خود را طبق قانون اساسی مطالبه و اطمینان حاصل می‌کرد که هیچ رئیس‌جمهوری، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، درگیر مناقشه نظامی که کنگره مجوز آن را صادر نکرده است، نشود.

همچنین به نقل از الجزیره، نمایندگان مجلس سنای آمریکا امروز با برگزاری کنفرانسی خبری، از ارائه پیش نویس قانون توقف حمایت آمریکا از جنگی که ائتلاف سعودی علیه یمن به راه انداخته است، سخن گفتند.

برنی سندرز در این باره گفت: من کنگره را ترغیب می کنم که خط پایانی برای جنگ یمن ترسیم کند. ما در کنگره به اندازه کافی رای داریم که قانون توقف حمایت از جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن را به تصویب برسانیم. آمریکا نباید از ائتلافی که نظام مستبد سعودی علیه یمن به راه انداخته حمایت کند.

سندرز افزود: مشارکت ما در جنگ یمن غیرقانونی است و باید پایان بپذیرد. رژیم سعودی یک رژیم غیردموکراتیک است که در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف، دست داشته است. بنابراین نباید یک رژیم غیردموکراتیک سیاست هایش را به آمریکا دیکته کند.

این سناتور همچنین تاکید کرد: باید جنگ هولناک یمن پایان یابد و می بایست مجلس سنا و مجلس نمایندگان خیلی سریع در این باره اقدام کنند. می بایست به جای بمب، به مردم یمن کمک های بشر دوستانه داد. ادامه جنگ در یمن ممکن است به بدترین گرسنگی و قحطی یک قرن گذشته منجر شود. هر رئیس جمهوری چه دموکرات باشد و چه جمهوری خواه، نباید بدون اجازه کنگره در جنگی مشارکت کند.