ترکیه: اجازه پنهانکاری در پرونده قتل خاشقجی نمی دهیم

عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه ادامه داد: پرونده خاشقجی مختص ترکیه نیست بلکه برای تمام دنیا مهم است.
پیش از این، رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه با اشاره به گذشت سه ماه از کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، گفت که ما هنوز نتوانسته ایم به اطلاعات دقیقی درباره جسد این روزنامه نگار دست یابیم.
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «فخرالدین آلتون» روز سه شنبه افزود: آنکارا همچنان در حال پیگیری برای یافتن عامل دستور قتل خاشچقی و شخصی است که ماموریت پنهان کردن جسد او را به عهده داشته، است.
وی ابراز امیدواری کرد که سفر «آگنس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل به ترکیه به منظور کشف زوایای پنهان قتل خاشقچی، مقدمه ای برای آغاز تحقیقات بین المللی در این باره باشد.
کالامار در چارچوب انجام تحقیقات درباره قتل این روزنامه نگار سعودی، روز سه شنبه از ساختمان کنسولگری عربستان دیدن کرد.
وی که در این سفر خواستار دسترسی کامل به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شده است، افزود: نتایج تحقیقات و پیشنهادها به جلسه 19ژوئیه 2019( 28 تیرماه98)شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال خواهد شد.
وزیر امورخارجه ترکیه همچنین پیشتر با بیان اینکه ریاض هیچ اطلاعاتی در مورد قتل خاشقچی در اختیار آنکارا قرار نداده، ادامه داد: کشورهای غربی تلاش کردند تا بر قتل این روزنامه نگار سرپوش بگذارند.
جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی ساکن آمریکا پس از آنکه روز 2 اکتبر 2018 (10مهر) برای دریافت مدارکی مربوط به ازدواج خود به سرکنسولگری عربستان در استانبول رفت، ناپدید شد. ریاض در ابتدا مدعی شده بود که این روزنامه نگار از کنسولگری خارج شده اما بعد از دو هفته به طور رسمی کشته شدن وی در داخل کنسولگری را تایید کرد.
هیچ یک از اقدام های ریاض برای رسیدگی به پرونده خاشقچی تاکنون مورد تائید محافل بین المللی قرار نگرفته و آنها خواستار مشخص شدن سرنوشت این پرونده هستند.