اعتراف استرالیا به جنایت هولناک

وزارت دفاع استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو جنگنده استرالیایی (در سال ۲۰۱۷) به دنبال درخواست کمک نیروهای امنیتی عراق برای هدف قرار دادن محله‌ای در غرب موصل که عناصر تروریستی داعش در آن حضور داشتند، ساختمان "وفناء" را هدف قرار دادند.

وزارت دفاع استرالیا در زمان این حمله گفته بود که به دلیل شرایط اضطراری نیروهای عراقی فهمیدن اینکه در آن ساختمان غیرنظامیان عراقی حضور دارند یا خیر ممکن نبود اما این وزارتخانه پس از اتمام تحقیقات در این باره در دسامبر تاکید کرد که اتهامات مطرح شده در این زمینه "معتبر" است.

در همین راستا، مل هاپفلد، یکی از مقامات رده بالای نیروی هوایی استرالیا گفت: ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که احتمالاً حملات ما بدون هیچ قصدی به کشته شدن شهروندان عراقی منجر شده باشد. کشته شدن هر غیرنظامی بسیار ناراحت‌کننده است و با تمامی اتهامات مطرح شده در این باره با جدیت رفتار می‌کنیم و ائتلاف تعداد غیرنظامیان کشته شده احتمالی در این حمله را شش تا ۱۸ تن تخمین زده است.

نیروهای مشترک در بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه اعلام کردند، ائتلاف ۳۲ هزار و ۳۹۷ پرواز در عراق و سوریه بین اوت ۲۰۱۴ و پایان ۲۰۱۸ انجام داد که برآورد می‌شود دست‌کم ۱۱۹۰ غیرنظامی را غیرعمد در این برهه زمانی کشته باشد. استرالیا حملات هوایی خود را در عراق و سوریه در ژانویه پایان داد.