عواقب پیمان شکنی آمریکا از نگاه نخست وزیر روسیه

نخست وزیر روسیه بر این باور است که خروج آمریکا از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد موجب بدتر شدن اوضاع امنیتی جهان خواهد شد.

دیمتری مدودف نخست وزیر روسیه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: اقدام یکجانبه واشنگتن در خروج از پیمان نیروهای هسته ای میان برد موجب بدتر شدن شرایط در زمینه امنیت بین المللی و ثبات راهبردی خواهد شد. این اقدام بدون پاسخ موثر نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به خروج آمریکا از این پیمان و اقدامات اعلام شده از سوی ریس جمهور روسیه، دولت مسکو مکانیسم های لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه تسلیحات جدید را به واسطه بحران فعلی در پیمان نیروهای هسته ای میان برد اتخاذ خواهد کرد.

اظهارات مدودف در شرایطی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز امروز شنبه از تعلیق پیمان نیروهای هسته ای میان برد از سوی مسکو خبر داده است.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده از شنبه تعهدات خود در چارچوب پیمان هسته ای میان برد با روسیه را متوقف می کند.

آمریکا بارها مدعی شده است که روسیه به مفاد پیمان نیروهای هسته ای میان برد پایبند نبوده و به همین بهانه قصد خروج از این پیمان مهم را دارد.

روسیه بارها هشدار داده است که سامانه های دفاعی آمریکا که در اروپا مستقر شده قادر به شلیک موشک های کروز میان برد است و این مساله تهدیدی جدی علیه روسیه به شمار می رود.