گزراش پلیس استانبول درباره جزئیات قتل خاشقجی

 پلیس استانبول در گزارش فعالیت‌های سال 2018، جزئیاتی درباره جنایت جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، در حیاط ساختمان کنسولگری استانبول، دو چاه آب، یک تنور با لوله کشی گاز وجود دارد. دمای این تنور تا هزار درجه سانتی‌گراد قابل افزایش است. این حد از دما، می‌تواند تمام نشانه‌های DNA جسد را کاملاً نابود کند.

در تیم اعزامی از عربستان سعودی در روز جنایت یک متخصص آنالیز دی ان ای استخوانی به نام صلاح المحمد توبایقی نیز وجود داشت. این فرد تخصص تشخیص باقی ماندن دی ان ای بر روی استخوان سوخته را دارد.

طبق گزارش مذکور کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در روز جنایت از یکی از رستوران‌های معروف، سفارش 32 پرس غذای گوشتی خام داده بود. این کشف، گمانه زنی‌ها را مبنی بر اینکه جسد خاشقجی توسط این تیم سوزانده شده باشد را تقویت می‌کند.

این تنور به علت حرارت بسیار بالا، برای پخت گوشت مناسب نبوده، ولی برای از بین بردن آثار دی ان ای بسیار کارآمد است.

در تحقیقات کشف جنایت خاشقجی 224 گزارشی به پلیس استانبول داده شده مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است. یکی از عجیب‌ترین گزارش‌ها از آمریکا انجام شده و ناسا را با این جنایت مرتبط خوانده‌اند. در این گزارش اعلام شده بود که خاشقجی به قاهره منتقل و سپس به قتل رسانده شده است.

همچنین در این گزارش تاکید شد که دو احتمال وجود دارد، یا نگهبان کنسولگری به داخل گزارش نداد که خاشقجی تنها نیست و خدیجه چنگیز نامزدش در بیرون منتظر اوست و احتمال دیگر این است که اگر ماموران کنسولگری از خدیجه مطلع بودند وی را نیز به قتل می‌رساندند.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته برای از بین بردن نشانه‌های این جنایت از مواد شیمیایی بسیار قوی استفاده کرده‌اند. همچنین تیمی که از عربستان آمده بودند، چمدان‌های خود را هنگام ورود به راحتی حمل کرده ولی هنگام خروج به دشواری حمل می‌کردند.