آمریکا می‌خواهد مانع توسعه صنعتی چین شود

پس از آنکه آمریکا مدعی شد شرکت فناوری و تجهیزات ارتباطی «هوآوی» یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود، «گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) واشنگتن را به تلاش برای جلوگیری از توسعه صنعتی پکن متهم کرد.

وی در این خصوص گفت: دولت آمریکا سعی دارد با بهانه تراشی توسعه قانونی و مشروع شرکت‌های چینی را سرکوب کند. آمریکا با استفاده از «ابزار‌های سیاسی» قصد دارد در فعالیت‌های اقتصادی مداخله کند که این یک قلدری ریاکارانه، غیراخلاقی و غیرمنصفانه است.

«مایک پنس»، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هفته جاری در سفری که به آلمان داشت اعلام کرد که شرکت هوآوی و دیگر تولیدکنندگان حوزه‌های فناوری چینی، تهدید امنیتی محسوب می‌شوند؛ زیرا می‌توانند داده‌های کشور‌های دیگر را جمع آوری کرده و آن‌ها را در اختیار دولت پکن قرار دهند. آمریکا همچنین متحدان اروپایی خود را تشویق کرد که از انجام مبادلات تجاری با شرکت هوآوی اجتناب کنند.

آمریکا در حالی این اتهامات را علیه شرکت هوآوی و دیگر شرکت‌های حوزه فناوری چین مطرح کرده است که هیچ مدرکی برای اثبات آن‌ها ندارد. شرکت هوآوی هم این اتهامات را تکذیب کرده است. 

هوآوی در حال حاضر بزرگترین شرکت ارائه کننده سامانه‌های ارتباطی در جهان است. هم‌اکنون ۴۵ شرکت از مجموع ۵۰ شرکت اپراتور مخابراتی بزرگ جهان از تجهیزات هوآوی استفاده می‌کنند.

«منگ وانگ ژو»، مدیر ارشد مالی هوآوی اول دسامبر سال گذشته میلادی به درخواست مقامات آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌های واشنگتن در فروش محصولات این شرکت به ایران در ونکوور کانادا بازداشت شد. منگ چندی بعد طی حکمی با اعلام قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر از جمله پوشیدن پابند الکترونیک، آزاد شد.