کردستان عراق از تحویل دادن نفت به دولت مرکزی عراق سرباز زد

شورای عالی نفت و گاز منطقه کردستان عراق نشستی را به ریاست نچیروان بارزانی برگزار کرد و براساس اطلاعات، درپی توضیح آمار و گزارش های مربوط به مجموع تولید نفتی و هزینه ها و درآمدها و وضعیت مالی دولت محلی این منطقه از سوی وزیران دارایی و ثروت های طبیعی، شورا تصمیم گرفت که به تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت به دولت مرکزی عراق متعهد نباشد.

درهمین حال، رسانه های کرد عراقی به نقل از یک منبع آگاه در دولت محلی منطقه کردستان عراق گفتند: در این نشست بحث شد که اگر منطقه کردستان عراق نفت را به بغداد تحویل دهد و دولت فدرال نیز هر ماه یک تریلیون و 200 میلیارد دینار به این منطقه پرداخت کند؛ امکان پایبندی به مفاد بودجه عمومی سال 2019 میلادی وجود دارد، اما اگر این پیشنهاد به موفقیت نرسد، دولت منطقه کردستان عراق آماده تحویل نفت به دولت فدرال نخواهد بود.

برپایه این گزارش، شورای عالی نفت و گاز منطقه کردستان عراق همچنین از تشکیل کمیته ای برای سفر به بغداد جهت توافق درباره این مسئله خبر داد.

پیش نویس قانون بودجه سال 2019 فدرال عراق بر تحویل حقوق کارمندان منطقه کردستان عراق در مقابل دریافت 250 هزار بشکه نفت تولیدی این منطقه تاکید می کند.

ثامر الغضبان وزیر نفت عراق یکشنبه گذشته در سخنانی مطبوعاتی گفت: تا این لحظه هیچ گونه نفتی از منطقه کردستان عراق به علت تاخیر در تصویب بودجه دریافت نکردیم و بزودی گفت وگو خواهیم کرد و فضای مثبت و فرصت خوبی برای اجرای مفاد بودجه 2019 میلادی درخصوص تحویل 250 بشکه نفت از کردستان عراق فراهم است.