آیا تنش نظامی بین هند و پاکستان به جنگ اتمی تبدیل خواهد شد؟

احمد قاسم خان، استاد روابط بین الملل دانشگاه آلتین باش ترکیه درباره تنش نظامی میان دهلی نو و اسلام آباد گفت اگر ناوگان دریایی هند و پاکستان در اقیانوس هند رودرروی یکدیگر قرار گیرند، در آن صورت اوضاع ممکن است از کنترل خارج شود.

این تحلیلگر در ادامه گفت: هندوستان و پاکستان در یکی از مناطق جهان که می‌تواند معماری امنیت بین المللی را در یک لحظه برهم زند قرار دارند. رقابت‌های قدرت‌های بین المللی و قدرت‌های منطقه‌ای در اقیانوس هند و اختلافات تاریخی هندوستان و پاکستان بر سر کشمیر، دو دولت اتمی را رودرروی یکدیگر قرار داده است و باید هرچه سریعتر اختلافات و درگیری بین آن‌ها متوقف و خنثی شود.

احمد قاسم خان افزود: از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون موج خشونت در کشمیر به اوج رسیده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی پانصد نظامی و غیرنظامی در کشمیر کشته شدند.

وی در پایان درباره ادامه تنش میان دهلی نو و اسلام آباد خاطرنشان کرد:  پاکستان و هندوستان بعد از فرسایش نیرو‌های خود درگیری‌ها را متوقف خواهند کرد و نبرد آن‌ها به جنگ اتمی تبدیل نخواهد شد. قدرت‌های بزرگ جهانی نظیر چین و آمریکا اجازه نخواهند داد که پاکستان و هندوستان سلاح اتمی بکار گیرند. زیرا میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری نابود خواهد شد. هندوستان رشد اقتصادی سریعی دارد، اما پاکستان به سختی به سرپا ایستاده است و جنگ بین آن دو کشور به نفع هیچ یک نیست.

تنش در روابط بین اسلام‌آباد و دهلی‌نو پس از حادثه تروریستی دو هفته پیش شدت یافت. روز پنج‌شنبه ۱۴ فوریه یک عامل انتحاری، نظامیان هندی را در منطقه کشمیر هندوستان هدف قرار داد که بر اثر آن ۴۶ نیروی پلیس کشته شدند. گروه موسوم به «جیش محمد» در پاکستان مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت.