جلیقه زردها مصمم‌تر از شنبه‌های گذشته به میدان آمدند

شانزدهمین شنبه متوالی اعتراضات به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه تحت تدابیر شدید امنیتی در سراسر این کشور آغاز شده است. کانون این اعتراضات در چند شهر بزرگ از جمله بوردو، استراسبورگ، لیون و مارسی است. در پاریس نیز معترضان موسوم به جلیقه زردها به مانند هفته‌های قبل ابتدا در میدان طاق پیروزی تجمع کردند و سپس با عبور از مقابل نهاد‌های تاثیرگذار در سرنوشت جنبش مانند کاخ الیزه، وزارت کشور، مجالس ملی و سنا، وزارت امور اقتصادی و وزارت امور خارجه در نهایت در پاریس چهاردهم به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

اظهارات روز‌های گذشته امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه که معترضان را در توطئه آشوبگران شریک خوانده، خشم مردم معترض را برانگیخته و در شبکه‌های اجتماعی با شعار‌های "شنبه شانزدهم شنبه شورش و طغیان" و " اعتراض را رها نخواهیم کرد" اعلام کردند: این هفته قوی‌تر از هفته‌های گذشته در خیابان‌های سراسر شهر‌ها حضور خواهیم یافت.

از طرفی نیرو‌های پلیس ضد شورش و ژاندارم‌ها و نیرو‌های امنیتی نیز با آماده باش صد در صدی، با معترضان مقابله خواهند کرد. کریستف کاستانه، وزیر کشور فرانسه که معترضان از او و مکرون به عنوان دیکتاتور‌هایی با کت و شلوار نام می‌برند، اعلام کرده است این هفته شدیدتر از هفته‌های گذشته با معترضان برخورد خواهد شد.

تاکنون در مدت بیش از یکصد روز از اعتراضات در فرانسه ۱۰ نفر کشته و بیش از ۳۳۰۰ نفر زخمی یا بازداشت شده اند. حدود ۲۰ نفر نیز از طریق شلیک گلوله اسلحه بسیار خطرناک فلش بال کور یا قطع عضو شده اند.