فلسطینی‌ها مجبورند منازلشان را با دست خودشان خراب کنند

حسام العباسی، شهروند ساکن قدس آپارتمان ۶۵ متری‌اش در محله رأس العامود در شهرک سلوان را که بدون مجوز ساخته شده تخریب کرد تا متحمل تحریم‌های رژیم صهیونیستی و هزینه‌های شهرداری نشود.

برای فلسطینی‌ها بسیار دشوار است که به مجوز دست یابند چراکه رژیم صهیونیستی تدابیر مربوط به دریافت مجوز را پیچیده کرده است.

العباسی گفت: من مجبور شدم خانه‌ام را تخریب کنم. چراکه در صورتی که کارگران شهرداری بخواهند این کار را بکنند من مجبورم هزینه بپردازم.

شهرداری حدود یک ماه پیش العباسی را احضار کرده و او را بین تخریب منزلش به دست خودش یا تخریب آن به دست کارگران شهرداری با پرداخت هزینه مخیر کرده بود. العباسی اولین فلسطینی نیست که به بهانه نداشتن مجوز یا مسئولان رژیم صهیونیستی منازلشان را تخریب کرده یا خود مجبور به تخریب منازلشان شده‌اند. شرایط گرفتن مجوز برای ساخت خانه بسیار پیچیده است و به تلاش چند ساله و پرداخت ده‌ها هزار دلار نیاز دارد.

زیاد الحموری، مدیر مرکز حقوق اجتماعی و اقتصادی قدس گفت: اسرائیل از این ابزار به عنوان یکی از ابزارهای جنگ علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کند و با هدف تغییر واقعیت جغرافیایی شهر قدس به نفع یهودیان فعالیت می‌کند. شرایط بسیار دشوار خانه‌سازی فلسطینی‌ها را مجبور به ساختن بدون مجوز می‌کند.

مرکز اطلاعات حقوق بشر در اراضی اشغالی نیز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی برای ممانعت از ساخت و ساز فلسطینی‌ها تلاش می‌کند اما در مقابل به توسعه محله‌های یهودیان می‌پردازد. شهرداری قدس از تهیه نقشه‌های خانه‌هایی که در محله‌های فلسطینی‌ها ساخته می‌شود، خودداری می‌کند و تنها با وجود این نقشه‌ها می‌توان مجوز ساخت گرفت.

در این راستا، رژیم صهیونیستی شهرک‌نشینان را به ساختن واحد مسکونی در مرکز محله‌های فلسطینی‌ها ترغیب می‌کند. بر اساس آمار تعداد شهرک‌نشینان در محله‌های فلسطینی به ۲۸۰۰ تن می‌رسد اما در قدس شرقی به ۲۰۰ هزار تن می‌رسد.

هزاران فلسطینی که در قدس زندگی می‌کنند به تخریب منازل یا مغازه‌هایشان تهدید می‌شوند. از ۲۰۰۴ تا پایان ۲۰۱۸ مسئولان اسرائیلی ۸۰۳ منزل را در قدس شرقی تخریب کردند. همچنین از ۲۰۱۶ تا ژانویه ۲۰۱۹ مسئولان اسرائیلی ۱۶۵ مرکز و ساختمان غیرمسکونی را تخریب کردند.