دلهره نتانیاهو از شکست در انتخابات رژیم صهیونیستی

نتانیاهو به عنوان رهبر حزب راستگرای لیکود در انتخابات شرکت می کند و مخالفان وی، یعنی احزاب چپ و لیبرال نیز در روزها و هفته های اخیر تلاش گسترده ای برای پیروزی در انتخابات آغاز کرده اند. در این راستا بنی گنتس، ژنرال سابق ارتش و یائیر لاپید، رهبر حزب یش عتید برای شکست نتانیاهو با هم ائتلاف آبی- سفید را تشکیل داده اند. آنها اعلام کرده اند در صورت پیروزی در انتخابات هر کدام به ترتیب دو سال و نیم منصب نخست وزیری را در اختیار خواهند داشت. افراد دیگری مانند موشه یلعون و گبی اشکنازی از نظامی های رژیم صهیونیستی نیز به این ائتلاف پیوسته اند.

برخی معتقدند ائتلاف و تحرک سیاسی جدید به مهم ترین مشکل نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات تبدیل می‌شود. به خصوص این که پرونده‌های مختلفی در ارتباط با سوءاستفاده از قدرت و فساد برای رهبر حزب لیکود و همسرش تشکیل شده است.

نتانیاهو بارها عنوان کرده بازگشایی پرونده های فساد، اقدامی سیاسی و توطئه رقبا برای پیروزی در انتخابات است. البته نتانیاهو نیز تلاش کرده ضمن ائتلاف با برخی احزاب ملی گرا و دست راستی مانند قدرت یهودی و خانه یهودی تا حدی موقعیت انتخاباتی خود را ارتقا ببخشد.

این مسائل نشان می دهد بسیار بعید است یک حزب به تنهایی بتواند در انتخابات به پیروزی دست یابد و احتمالاً کابینه نیز به صورت ائتلافی تشکیل خواهد شد.

تعداد کرسی های پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی است و احزاب برای ورود به پارلمان نیاز به کسب ۳.۲۵درصد از کل آرا را دارند و اگر حزبی قرار است به تنهایی کابینه را تشکیل دهد باید ۶۱کرسی کسب کند. احزاب کوچکی که با لیکود متحد شده اند بیشتر در پی ورود به پارلمان بوده اند و نتانییهو به آنها قول داده دو پست وزارت را به آنها واگذار کند.

تاکتیک نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات

همان‌طور که گفته شد نتانیاهو که از سوی مخالفانش تحت فشار قرار دارد و در موقعیت چندان مناسبی قرار ندارد. بنابراین تلاش می کند به هر طریقی در انتخابات به پیروزی دست یابد.

در این بین رهبر حزب افراطی لیکود تاکید ویژه بر سیاست خارجی جهت پیروزی در انتخابات دارد. اصولاً برای رژیمی که پیوستگی با خاک ندارد ترس و تهدید ذاتی و درونی شده است. از این رو تاکید بر حامیان به ظاهر قدرتمند و خیالبافی درباره تهدیدات و قدرت کاذب خود می تواند به عنوان یک برگ برنده در انتخابات عمل کند.

مثلاً در این باره نتانیاهو در تبلیغات خود به ارتباط نزدیک با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تاکید می کند. زمان باراک اوباما ارتباط واشنگتن با رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو چندان مساعد و دوستانه نبوده است.

موضوع دیگری که نتانیاهو در راه پیروزی در انتخابات بر آن تاکید دارد مقابله با محور مقاومت و تلاش برای توجیه شکست در جنگ سوریه و نابودی داعش و دیگر تروریست های تکفیری است.

تاکید روزهای اخیر نتانیاهو بر توافق با ولادیمیر پوتین در سفر ناتمام به روسیه را نیز باید در این راستا ارزیابی کرد. در واقع نتانیاهو بعد از شکست تکفیری‌ها و پیروزی محور مقاومت تلاش کرده تا با مذاکره با روس‌ها زمینه عقب‌نشینی محور مقاومت از سوریه را فراهم نماید. این در حالی است که ایران به درخواست مردم و نظام سیاسی در سوریه حضور قانونی دارد و سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این باره بیشتر به یک نمایش خیالی شبیه است.

به این مسئله باید به فضاسازی درباره حملات گاه و بیگاه رژیم صهیونیستی به مواضع مقاومت سوریه نیز اشاره کرد. این در حالی است که بعد از به شهادت رسیدن تعدادی از نیروهای ایرانی در فرودگاه تدمر و انتقام ایران، حمله جدی علیه مواضع مقاومت صورت نگرفته است.

البته به نقشه نتانیاهو باید به تلاش برخی کشورهای عربی نیز اشاره کرد که با استفاده از حربه هایی مانند نزدیکی به دمشق، سوریه را ترغیب به تجدید روابط با ایران نمایند. اما سفر روزهای اخیر بشار اسد به ایران ثابت کرد برخلاف توطئه رژیم صهیونیستی، محور مقاومت بسیار منسجم تر و قوی تر از گذشته عمل می کند و توهم و خیالبافی نتانیاهو شاید به پیروزی وی در انتخابات منجر شود اما در بیرون کمکی به او نخواهد کرد.