ولیعهد عربستان یک «گانگستر» کامل است

سناتور‌های آمریکایی در مراسم تایید صلاحیت فرد معرفی شده از جانب دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای تصدی سمت سفیر این کشور در ریاض، اعلام کردند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، یک گانگستر کامل است.

سناتور‌های جمهوری‌خواه و دموکرات، در مراسم بررسی صلاحیت ژنرال بازنشسته جان ابی‌زید، رفتار عربستان در جنگ یمن و نیز دیپلماسی افراطی این رژیم را محکوم کردند. این سناتور‌ها همچنین از عربستان به سبب موارد نقض حقوق بشر از جمله شکنجه فعالان زن و یک شهروند آمریکایی و نیز به قتل رساندن جمال خاشقجی روزنامه نگار، انتقاد کردند.

ابی زید خواستار پاسخگویی در خصوص قتل جمال خاشقجی و نیز حمایت از حقوق بشر شد، ولی به طور مکرر بر اهمیت راهبردی روابط واشنگتن و ریاض تاکید کرد.

آمریکا از زمانی که ترامپ ژانویه ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری رسید، در عربستان سفیر نداشته است.

ابی زید در جلسه بررسی صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی سنا گفت: ما در بلند مدت به مشارکت قوی و سنجیده با عربستان نیاز داریم و به نفع ماست که از سلامت این رابطه اطمینان حاصل کنیم.

پیش بینی می‌شود این ژنرال چهار ستاره بازنشسته ارتش آمریکا که هدایت فرمانده مرکزی این کشور در زمان جنگ عراق را به عهده داشت، به آسانی در سنا تایید شود.

خاشقجی، روزنامه نگار روزنامه آمریکایی واشنگتن پست و منتقد سیاست‌های بن سلمان، ماه اکتبر در کنسولگری عربستان در ترکیه به شیوه‌ای وحشیانه به قتل رسید.

مرگ خاشقجی موجب نارضایتی فزاینده در آمریکا از وضعیت حقوق بشر عربستان و نیز تلفات غیر نظامیان در جنگ ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن شد.

زمانی که این نشست ادامه یافت، مارک روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، گفت: ولیعهد عربستان یک «گانگستر کامل» است. این توصیفی بود که سناتور جمهوری‌خواه «ران جانسون» نیز آن را تکرار کرد.

روبیو گفت: «محمد بن سلمان، بی ملاحظه و خشن است. او تمایل دارد به تشدید وخامت اوضاع بپردازد، ریسک‌های زیادی می‌کند، در رویکرد سیاست خارجی خود ستیزه جو است و من معتقدم به طور فزاینده‌ای میل دارد محدودیت‌ها را درباره آنچه از طرف آمریکا با مجازات روبرو نخواهد شد محک بزند».