راه‌اندازی مسیر هوایی جدید میان افغانستان و هند

هند و افغانستان روز دوشنبه، به منظور انتقال کالا‌های تجاری میان دو کشور مسیر هوایی جدیدی را که هرات و دهلی نو را به طور مستقیم به هم وصل می‌کند، راه‌اندازی کردند. این مسیر هوایی به منظور توسعه روابط تجاری میان دو کشور راه اندازی شده است.

افغانستان سال ۲۰۱۸ میلادی، کالا‌هایی به ارزش ۷۴۰ میلیون دلار به هند صادر کرد. هند و افغانستان مرز مشترک ندارند و پاکستان، رقیب دیرینه هند، میان دو کشور واقع شده است. هند سال گذشته میلادی بزرگترین مقصد کالا‌های صادراتی افغانستان بود.

افتتاح این مسیر برای گسترش روابط تجاری میان هند و افغانستان اهمیت زیادی دارد و تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که افغانستان نخستین محموله صادراتی خود را از طریق بندر راهبردی چابهار به هند فرستاد.

کنسولگری هند در هرات در این باره در توئیتی نوشت: در نخستین پرواز، ۲۰۰ کیلوگرم زعفران و ۱۶۰۰ کیلوگرم پسته وارد دهلی نو، پایتخت هند، شد.

هند و افغانستان ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی نیز مسیر هوایی مستقیمی را میان کابل و دهلی نو راه اندازی کرده بودند. این مسیر سپس توسعه یافت و بخش چابهار-دهلی نو نیز به آن افزوده شد.

افغانستان ۲۴ فوریه سال جاری میلادی مسیر تجاری جدیدی را که از بندر چابهار ایران عبور می‌کند، آغاز کرد. مسیر زرنج-چابهار این امکان را فراهم می‌کند که کالا‌های افغانستان بدون نیاز به عبور از خاک پاکستان وارد هند شود.

رئیس صنایع و اتاق بازرگانی افغانستان به تازگی اظهار کرد: به دلیل ایجاد مسیر‌های تجاری و حمل و نقل جدید با چند کشور دیگر –از جمله کریدور هوایی با هند – وابستگی اقتصادی افغانستان به پاکستان کاهش یافته است.