تحریم آمریکا علیه «نورد استریم ۲» قلدری در عرصه بین‌الملل است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه پروژه نورد استریم ۲، اقدامات واشنگتن در این خصوص را قلدری در عرصه بین‌الملل دانست.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود: نگرش خصمانه و غیر رقابتی آمریکا نسبت به این پروژه صرفا اقتصادی شناخته شده است و مسئله‌ای تازه نیست. می‌دانیم که ما با تلاش‌ها برای رقابتی غیر اصولی سر و کار داریم.

پسکوف یادآور شد تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه پروژه نورد استریم ۲ ممکن است حمایت‌های مالی شرکای این پروژه را متوقف نماید با این حال وی تاکید کرد روسیه نمی‌تواند ساخت خطوط لوله را متوقف نماید.

اظهارات سخنگوی کرملین پس از آن مطرح شد که رئیس کمیته انرژی و منابع طبیعی سنای آمریکا به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد سنای آمریکا قانونی را برای اعمال تحریم پروژه خطوط لوله نورد استریم ۲ در نظر نداشته است. با این حال این سناتور آمریکایی ابراز نگرانی کرد روسیه از منابع سرمایه‌ای خود به عنوان ابزاری سیاسی استفاده نماید.

پیشتر نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد واشنگتن به دنبال اعمال تحریم‌هایی علیه پروژه خطوط لوله نورد استریم ۲ از طریق قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، قانون کاتسا، است تا با توسل به مفاد این قانون علیه مسکو تحریم وضع کند. بنا به گزارش وال استریت ژورنال، تحریم‌های آمریکا سرمایه گذاران این پروژه و شرکت‌هایی که در استقرار خطوط لوله پروژه نورد استریم ۲ مشارکت دارند، را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آمریکا بار‌ها مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده و مدعی است این پروژه به عنوان ابزاری سیاسی از سوی مسکو بکار می‌رود تا علیه اتحادیه اروپا فشار اعمال کند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، پس از اینکه آمریکا اخیراً شرکت‌های آلمانی دخیل در ساخت خط لوله نورد استریم ۲ را تهدید به اعمال تحریم کرد، این پروژه بیش از هر زمانی در معرض خطر لغو قرار گرفته است. روسیه بار‌ها اعلام کرده این پروژه کاملا اقتصادی است و آمریکا تلاش دارد با تهدید، کشور‌های اروپایی را مجبور به خرید گاز طبیعی مابع (LNG) آمریکا کند.

نورد استریم ۲ یک پروژه بین‌المللی برای ساخت خط لوله گاز است که در سراسر دریای بالتیک از سواحل روسیه تا آلمان امتداد دارد و از کشور‌هایی مانند اوکراین، بلاروس، لهستان و دیگر کشور‌های اروپای شرقی و حوزه دریای بالتیک عبور می‌کند.