«طرح صلح» بدون نام بردن از فلسطین آینده‌ای ندارد

«یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان در مصاحبه با یک پایگاه صهیونیستی بر لزوم عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از کرانه باختری و جولان اشغالی تأکید کرد، اما در عین حال گفت اعراب در قالب یک چارچوب امنیتی این اطمینان را به تل‌آویو بدهند که در معرض تهدید موجودیتی قرار ندارد.

او که در اولین مصاحبه‌اش با یک رسانه صهیونیستی در حاشیه اجلاس اقتصادی اردن با پایگاه «تایمز اسرائیل» صحبت می‌کرد، در واکنش به وعده انتخاباتی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری، گفت: «او می‌تواند هرچه می‌خواهد بگوید، اما واقعیت، واقعیت است. اسرائیل نمی‌تواند اعراب را مجبور به اتخاذ سیاستی کند که به یک توافق، به بازگشت اراضی فلسطینی، سوری و لبنانی به کشورهایشان، منجر نشود.»

وزیر خارجه عمان افزود: «اگر چنین اتفاقی نیافتد، اسرائیل همچنان یک دولت وحشت باقی خواهد ماند، خصوصا اکنون که موشک‌ها بیش از گذشته خسارت‌زا شده‌اند. ما از اسرائیلی‌ها و سران آن‌ها می‌خواهیم به این واقعیت توجه کنند. هفتاد سال گذشته و اسرائیل هنوز مانند دیگر دولت‌های جهان نشده است. همچنین، ۷۰ سال گذشته و فلسطینی‌ها همچنان با فشار و درگیری مواجه هستند. آن‌ها مانند زندانی‌ها هستند. اگر یک فلسطینی بخواهد از کرانه باختری خارج شود، باید مجوز بگیرد. اگر کسی برای خروج از خانه‌اش به مجوز نیاز داشته باشد، این اسمش زندان است، نه یک زندگی عادی.»

بن علوی سپس در پاسخ به سوالی در مورد طرح موسوم به «معامله قرن» که گفته می‌شود آمریکا بعد از انتخابات این هفته پارلمان رژیم صهیونیستی از آن رونمایی می‌کند، گفت: «اول باید این طرح را ببینیم. اما پیش از اینکه آن را ببینیم هم می‌توانیم بگوییم که این طرح نباید شامل مواردی باشد که فلسطینی‌ها را برنجاند و موجب شود که آن‌ها روی آن کار نکنند. اگر در آن به دولت فلسطینی اشاره‌ای نشده باشد، آینده‌ای نخواهد داشت.»

دیپلمات ارشد عمان در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه «کرانه باختری و غزه، دولت فلسطینی است»، گفت ارتقاء روابط و عادی‌سازی رابطه میان مسقط و تل‌آویو مستلزم شرایطی است که اولین مورد این شروط تشکیل یک دولت فلسطینی است.

وی در بخش‌هایی از مصاحبه هم توپ را به زمین کشورهای عربی انداخت و گفت ادامه اشغال جولان و کرانه باختری، از دید تل‌آویو دلایل امنیتی دارد و کشورهای عربی باید از طریق گفت‌وگو و به نحوی صلح‌آمیز امنیت اسرائیل را تضمین کنند تا این رژیم بتواند بدون نگرانی امنیتی، این مناطق را تخلیه کند.

عمان که در مسائل منطقه‌ای عمدتا موضع بی‌طرف می‌گیرد، در سال‌های گذشته تماس‌هایی با تل‌آویو داشته، اما این ارتباطات در ماه‌های اخیر به خصوص پس از سفر از پیش اعلام‌نشده نتانیاهو به مسقط، بیش از پیش گسترش یافته است. بن علوی در پاسخ به این سؤال که آیا نتانیاهو در سفر به عمان درباره ایران هم صحبت کرده، از پاسخ مستقیم طفره رفت و صرفا گفت که دو طرف در مورد چند مسئله مهم منطقه‌ای گفت‌وگو کرده‌اند.