اعتراف به ناشایست بودن ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، در فعالیت‌هایی دست داشته است که غیر اخلاقی و غیر آمریکایی هستند و وی برای ریاست جمهوری آمریکا مناسب نیست.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت به دادستان کل این کشور اعتماد ندارد، اما به مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اعتماد دارد.

نانسی پلوسی روز چهارشنبه استقلال عمل ژنرال ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، از دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، را زیر سؤال برد و گفت اقدام ویلیام بار در پیگیری ادعا‌های ترامپ درخصوص «جاسوسی» در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶، جایگاه وی را تضعیف می‌کند.

پلوسی در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفت: نحوه بررسی گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، توسط بار بسیار نگران کننده است. پلوسی بار را متهم کرد در شهادت خود در جلسه استماع مجلس سنا از فرمان سیاسی ترامپ اطاعت کرده است.

او افزود: «بار دادستان کل دونالد ترامپ نیست. او دادستان کل آمریکا است. من به بار اعتماد ندارم، اما به مولر اعتماد دارم.»

چند روز پیش از آن که بار نسخه‌ای از گزارش حدود چهارصد صفحه‌ای مولر را منتشر کند، فشار‌ها بر وی افزایش یافته است و پلوسی نیز به درخواست‌ها از کنگره برای دیدن تمام این گزارش دامن زده است. بار روز چهارشنبه گفت احتمالا نسخه ویرایش شده آن را ظرف یک هفته منتشر می‌کند. پلوسی می‌گوید حتما گزارش کامل آن منتشر خواهد شد، اما معلوم نیست چه زمانی این اتفاق بیافتد.

پلوسی در جریان این مصاحبه روند استیضاح رئیس جمهور آمریکا را کاملا منتفی ندانست و گفت: «استیضاح در کشور بسیار تفرقه افکنانه است، اما ممکن است زمانی برسد که استیضاح وی ضروری باشد. تا آن زمان، ترامپ ارزش این کار را ندارد». او افزود: بخش زیادی از این کار به یافته‌های مولر بستگی دارد.

بار روز چهارشنبه در یکی از کمیته‌های سنا گفت معتقد است جاسوسی در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ صورت گرفته است و بدین ترتیب اظهاراتش را به نظرات ترامپ نزدیک‌تر کرد. او هیچ مدرکی برای اثبات ادعا‌های خود ارائه نکرد.

پلوسی در واکنش به این اظهارات، گفت: اظهارات بار قانون اساسی و نقش وی را در وزارت دادگستری تضعیف می‌کند.

پلوسی در پاسخ به این سؤال که چه چیزی دموکرات‌ها را راضی خواهد کرد گفت: «من وقتی راضی می‌شوم که ما یک رئیس جمهور جدید در آمریکا داشته باشیم که دموکرات باشد». او افزود: «حقیقت این است که رئیس جمهور در فعالیت‌هایی دست داشته است که غیر اخلاقی و غیر آمریکایی هستند. از همه جهات، او برای ریاست جمهوری آمریکا مناسب نیست».