ترامپ به خاطر آل‌سعود به جنگ کنگره رفت

قطعنامه ضد سعودی، ۲۳ اسفند سال گذشته با ۵۴ رأی موافق و ۴۶ رأی مخالف در مجلس سنا و ۱۵ فروردین سال جاری، با ۲۴۷ رأی در برابر ۱۷۵ رأی در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. کاخ سفید قبلاً تهدید کرده بود ترامپ این مصوبه را وتو خواهد کرد.

آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت کرده و در شعله‌ور ماندن آتش جنگ در این کشور فقیر عربی نقش عمده‌ای ایفا کرده است. 

ترامپ در بیانیه‌ای، قطعنامه مصوب‌شده در کنگره را «تلاشی خطرناک و غیرضروری» برای تضعیف اختیارات او به موجب قانون اساسی خوانده است. 

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه اذعان کرده دولت این کشور از زمان آغاز این جنگ در سال ۲۰۱۵، با تبادل اطلاعات، پشتیبانی لوجستیک و سوخت‌رسانی در حین پرواز از برخی کشورهای عضو ائتلاف سعودی «حمایت محدود» کرده است.

ترامپ ادعا کرده دلایل متعددی برای حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی وجود دارد. او گفت: «اولین و مهم‌ترین نکته اینکه وظیفه ما حفظ ایمنی بیش از ۸۰ هزار آمریکایی است که ساکن کشورهایی از ائتلاف هستند که هدف حمله حوثی‌ها (انصارالله) قرار گرفته‌اند. 

او در ادامه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفته حوثی‌ها (اعضای انصارالله) به واسطه حمایت ایران از موشک، پهپادهای مسلح و قایق‌های انفجاری برای حمله به اهداف نظامی و غیرنظامی در کشورهای عضو ائتلاف استفاده کرده‌اند. 

رئیس‌جمهور آمریکا دلیل دیگر حمایت کشورش از ائتلاف سعودی را اینطور توضیح داده است: «به علاوه،درگیری‌ها در یمن روشی ارزان‌قیمت و کم‌هزینه برای این است که ایران برای ایالات متحده و متحد ما عربستان سعودی مشکل ایجاد کند.»

او در بخش دیگری از این بیانیه، قطعنامه مورد نظر را «خطرناک» توصیف کرده و گفته کنگره نباید به دنبال مانع‌تراشی در عملیات‌های تاکتیکی باشد، زیرا انجام این کار به منزله مداخله در اختیارات قانونی رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. 

حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

منابع مختلف آمار کشته‌ها در این جنگ را ده‌ها هزار نفر برآورد می‌کنند. سازمان‌های بشردوستانه گفته‌اند از زمان آغاز جنگ دست‌کم ۸۵۰۰۰ کودک از گرسنگی جان باخته‌اند و حدود ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.