تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه فروپاشی است

پایگاه اینترنتی آی ۲۴ نیوز، گزارش جدید فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه حاکی از آن است که تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه فروپاشی اقتصادی و سیاسی است. در این گزارش که امروز پنجشنبه منتشر شد، آمده است تلاش‌ها برای جلوگیری از وقوع هرگونه تنش جدیدی در جنوب فلسطین اشغالی و نوار غزه موفقیت‌آمیز بوده است.

بنا بر این گزارش، طی شش ماه اخیر «اوضاع سیاسی، انسانی و اقتصادی و اوضاع حقوق بشر در مناطق فلسطین، به شکل مستمر وخیم و -گاهی دردناک- بود.»

این گزارش از گسترش شهرک‌ها، خشونت شهرک‌نشینان در قبال فلسطینیان، ویران کردن منازل و رویارویی بین فلسطینیان و نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

تهیه‌کنندگان این گزارش افزودند زیان‌های طرف فلسطینی به رژیم صهیونیستی، ناشی از «تظاهرات هفتگی نزدیک دیوار مرزی بود. در چارچوب این تظاهرات، تلاش‌هایی برای عبور از دیوار مرزی به اسرائیل صورت گرفت و بمب‌ها و موشک‌هایی از غزه به سمت جنوب اسرائیل و مرکز آن شلیک شد.»

با این حال، این گزارش افزود: واکنش اسرائیل به این اقدامات تحریک‌آمیز، به کشته شدن هفتاد تن از جمله نوزده کودک و زخمی شدن هزاران تن منجر شد. از سوی دیگر، تلفات طرف اسرائیلی شامل یک کشته و هشت زخمی می‌شد. به رغم اقدامات خشونت‌آمیز، تنش‌ها بین اسرائیل و حماس در غزه مهار شد. این موضوع به لطف تلاش‌های مصر و حمایت‌های سازمان ملل و دیگر شرکا بود که به سرعت، کمک‌های انسانی و اقتصادی را برای ساکنان فلسطینی فراهم کردند.

تهیه‌کنندگان این گزارش با تاکید بر اینکه اوضاع اقتصادی غزه بسیار دشوار است، افزودند محاصره اسرائیل علیه غزه و مدیریت ناکارآمد حماس، به کمبود در بیشتر زمینه‌های بسیار اساسی، از جمله برق، شبکه آبرسانی و بهداشت منجر شد. این قضیه به کاهش درآمد کارمندان حکومت خودگردان منجر شد. این گزارش درباره اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان در غزه که خواهان بهبود اوضاع زندگی خود بودند، ابراز نگرانی کرد.

این گزارش افزود: بدون افزایش گفتگو با اسرائیل و آشتی داخلی، موفقیت دولت فلسطین در غلبه بر چندین بحران، دشوار است. رسیدن همه کمک‌ها به دولت فلسطین، تلاش‌هایی برای پایان دادن به اشغالگری و رسیدن به راه حل دو کشوری بر اساس قطعنامه سازمان ملل و توافقنامه‌های بین‌المللی الزامی است. در کنار این تلاش‌ها باید تصریح شود که ایجاد کشور فلسطین فقط در غزه یا تشکیل کشور فلسطین بدون غزه امکان‌پذیر نیست.