تصمیم رژیم صهیونیستی برای دو زندانی سوری

«الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه روسیه در امور سوریه اعلام کرد، رژیم صهیونیستی پس از بازپس‌گیری جسد «زکریا بومیل» (نظامی کشته شده در سال 1982) تصمیم گرفته در مقابل، دو زندانی سوری را آزاد کند.

لاورنتیف در گفت‌وگو با «راشاتودی» گفت: اسرائیل تصمیم گرفته –اجرایی شدن موضوعی مدتی زمان خواهد برد- دو شهروند سوری زندانی شده در زندان‌های اسرائیلی را آزاد کند.

وی ادامه داد: هر اقدامی که با منافع سوریه در تضاد باشد، انجام نخواهیم داد.

یک منبع صهیونیست در پاسخ به این اظهارات اعلام کرد: پس از بازگرداندن جسد زکریا بومیل، اسرائیل در روزهای اخیر تصمیم گرفت برای نشان دادن حسن نیت، دو زندانی را آزاد کند؛ این موضوع "پیش‌تر" مطرح نشده بود.

لاورنتیف در ادامه به موضوع همکاری با رژیم صهیونیستی درباره وضعیت سوریه نیز پرداخت و افزود: ما در تلاشیم اسرائیل را راضی کنیم که بدون آسیب رساندن یا تخریب زیرساخت‌ها، مواضع دولت سوریه یا مواضع موجود بر خاک سوریه، امکان تأثیر بر تغییر وضعیت در سوریه وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما با طرف سوری نیز در تعامل هستیم، اما اولا و قبل از هر چیزی، موضوع مهم برای ما این است که هر تحریک یا اتفاقی کوچک ممکن است به جنگی بزرگ ختم شود؛ ما نمی‌خواهیم سوریه به صحنه‌ای برای رویارویی نظامی یا تسویه‌حساب‌ها میان کشورهای بزرگ تبدیل شود.

لاورنتیف برخی «ادعاها درباره تنش میان ایران و روسیه درباره سوریه» را رد کرد و گفت: ما جدول کاری بسیار آشکاری درباره اقداماتی که باید انجام شود، داریم و اینها بخشی از آمادگی‌های میان دو کشور است.

در سفر فروردین‌ماه سال جاری (1398) بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو، وزارت دفاع روسیه طی مراسمی رسمی با حضور جسد بومیل (را که در سوریه پیدا شده بود) تحویل رژیم صهیونیستی داد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در آن زمان در خصوص اخباری که در رابطه با تحویل جسد این نظامی صهیونیست منتشر شده، گفت که نظامیان روسیه با کمک نیروهای سوریه محل کشته شدن زکریا بومیل نظامی صهیونیست در سال 1982 را پیدا کرده‌اند.

در واکنش، «عماد ساره» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد، همه باید بدانند دمشق هیچ اطلاعی درباره «جسد سرباز اسرائیلی، جزئیات پیدا کردن این جسد و حتی تحویل آن» ندارد.

وی در تماسی تلفنی با شبکه «السوریه» اعلام کرد: اساسا دولت سوریه هیچ اطلاعاتی درباره وجود جسد سرباز اسرائیلی در هیج مکانی از سوریه نداشته وگرنه مانند همیشه بر اساس منافع ملی خود رفتار می‌کرد. تمام این عملیات با هماهنگی میان رژیم اسرائیل و گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه انجام شده و مابقی جزئیات، بخشی از ترتیبات عملی برای این مسأله بوده که دولت سوریه ابدا در جریان آن نبوده است.