روسیه آماده توافق تسلیحاتی جدید با آمریکاست

یوری یوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه در امور خارجه در مصاحبه‌ای اعلام کرد مسکو آماده تا به مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای برگردد. او در عین حال تاکید کرد هیچیک از طرفین تاکنون چنین گفتگو‌های را شروع نکرده اند.

این مقام روس در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص اینکه مسکو، واشنگتن و پکن باید مذاکراتی بر سر خلع سلاح هسته‌ای صورت دهند گفت: ما نیز آماده توافقات جدید هستیم، اما مذاکرات جدی مستلزم مذاکرات جدی است، ولی متاسفانه هیچ یک از این کشور‌ها تاکنون چنین مذاکراتی را آغاز نکرده اند.

این مشاور کاخ ریاست جمهور روسیه تاکید کرد طرفین باید توافقات فعلی مربوط به خلع سلاح هسته‌ای را اجرا کنند.

شایان ذکر است، در بیست و ششم ماه میلادی جاری رئیس جمهور آمریکا اظهارتی در حمایت از خلع سلاح هسته‌ای ایراد کرد. شبکه خبری سی ان ان به نقل از مقامات کاخ سفید گزارش داد ترامپ به طور شفاف گفته که تصور می‌کند که کنترل تسلیحاتی باید روسیه و چین، تمامی انواع تسلیحات، کلاهک‌ها و انواع موشک‌ها را شامل شود.

همچنین روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات دولتی آمریکا گزارش داد ترامپ روز پنج شنبه به دولت خود دستور داده تا برای یک توافق کنترل تسلیحاتی جدید با روسیه و چین آماده شوند، زیرا هزینه‌های رقابت تسلیحات هسته‌ای در حال افزایش است. پیشتر مسکو در خصوص تشدید احتمالی رقابت تسلیحاتی به دنبال تعلیق پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از سوی آمریکا هشدار داده بود. واشنگتن بار‌ها مسکو را متهم به نقض پیمان منع موشکی ۱۹۸۷ کرده است. روسیه نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد تعهدات خود تحت پیمان منع موشکی ۱۹۸۷ به حالت تعلیق درمی آورد.