حکم بازداشت یکی از سرکردگان کودتا

دادگاه عالی ونزوئلا روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حکم بازداشت «لئوپولدو لوپز»، از سرکردگان اصلی کودتاچیان، صادر شده است.

در این بیانیه آمده است لوپز حکم ۲۰۱۷ دادگاه مبنی بر بازداشت خانگی را نقض کرده است. به نوشته رویترز، لوپز روز سه‌شنبه برای پیوستن به کودتای نظامی خوان گوایدو، سرکرده مخالفان، علیه دولت قانونی ونزوئلا، خانه خود در کاراکاس را ترک و با شکست این کودتا در پایان روز به محل اقامت سفیر اسپانیا در کاراکاس مراجعه کرد و هم‌اکنون در آنجا حضور دارد.

خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلا روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد. لحظاتی بعد دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد کودتایی کوچک را در این کشور خنثی کرده است.

 گوایدو ژانویه سال جاری میلادی پس از چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحدان واشنگتن، در اقدامی غیرقانونی و جنجال برانگیز، خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند و باعث تشدید تنش‌ها در این کشور شد؛ اقدامی که بی درنگ مورد حمایت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی قرار گرفت.

 مردم ونزوئلا و ارتش این کشور بار‌ها حمایت خود را از دولت قانونی کاراکاس اعلام کرده اند. طی ماه‌های گذشته آمریکا و متحدانش همزمان با جنگ رسانه‌ای سنگین علیه کاراکاس تلاش کردند با وضع تحریم‌های شدید و همچنین تحت فشار قرار دادن ارتش ونزوئلا، آن‌ها را به قطع پشتیبانی از دولت مادورو وادار کنند اما به اذعان رسانه‌های خود آمریکا، تاکنون همه طرح‌های واشنگتن برای روی کار آوردن دولت دست‌نشانده خود با شکست مواجه شده است.