مداخله مجدد ترامپ در امور داخلی ونزوئلا

وی که در مراسم روز دعا در کاخ سفید صحبت می‌کرد، در دخالتی آشکار در امور داخلی این کشور آمریکای لاتین گفت: سرکوب وحشیانه مردم ونزوئلا باید متوقف شود.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که مقامات آمریکایی آرزوهای خوبی برای مردم ونزوئلا دارند و واشنگتن آنجا خواهد بود تا کمک کند.

مقامات آمریکایی با دخالت در امور داخلی ونزوئلا، از ماه ژانویه (دی 1397) که رسماً «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت شناختند، اعمال فشار به مادورو برای کناره‌گیری از قدرت را افزایش داده‌اند.

گوایدو روز سه شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد و پس از آن «جان بولتون» از ارتش ونزوئلا خواست تا از کودتای مخالفان علیه دولت مادورو حمایت کند.

از طرف دیگر، پامپئو نیز در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز، ضمن تهدید دولت قانونی ونزوئلا گفت در صورت لزوم واشنگتن آماده ورود به جنگ با این کشور است.

همچنین مادورو امروز در سخنرانی خود به حمایت واشنگتن از مخالفان ونزوئلا اشاره کرد و گفت که مخالفان تحت حمایت آمریکا در ونزوئلا هرگز این مسئله را درک نکرده‌اند که اکثریت مردم و اتحاد غیرقابل انکار مدنی-نظامی خواستار دفاع از کشور هستند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین به تلاش‌های ناکام سال 2002 برای کودتا علیه دولت «هوگو چاوز» اشاره کرد و گفت: «آنها تحت هیچ شرایطی نتوانسته‌اند بر ما پیروز شوند و پیروز نمی‌شوند. آنها قادر به درک اراده قطعی دفاع از این انقلاب و قانون اساسی بولیواری و استقلال ملی ما و حق مردم برای ساخت آینده خود نیستند».