انتقاد وزیر دفاع ترکیه از آمریکا بر سر "اف 35"

ژنرال «حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (جمعه) در واکنش به تصمیم احتمالی کاخ سفید برای کنارگذاشتن آنکارا از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-35 گفت که تبعیت کردن آمریکا از تمایلات شخصی در این خصوص منصفانه نیست.

آکار در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه «اِن. تی. وی.» توضیح داد: «پیشنهاد اخیر ما برای خرید سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت از آمریکا، به قوت قبل باقی است... ترکیه اما به‌دلیل خرید سامانه‌های پدافندی اس-400 از روسیه، خودش را از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فاصله نمی‌دهد».

به نوشته بخش ترک‌زبان وبگاه «ینی شفق» وی ضمن اشاره به مذاکرات اخیری که با «جیمز جفری» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه داشت، افزود: «گفت‌وگوها سازنده و مثبت بود. ما صریحا خواسته‌ها و پیشنهادات خود را به ایالات متحده ارائه کردیم».

وزیر دفاع ترکیه سپس با ابراز امیدواری درباره انعطاف نشان‌دادن ایالات متحده درخصوص طرح ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه، تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم این حقیقت را بپذیریم که مناطق شرق رودخانه فرات به پایگاه تهدیدات تروریستی علیه کشور، مردم و مرزهای ما تبدیل شده است. اگر قرار است فکری در این باره شود، ما آن را انجام می‌دهیم».

آکار ضمن تاکید بر لزوم پاکسازی شرق فرات و منطقه‌ای به وسعت 30 تا 40 کیلومتر مربع در جنوب مرزهای ترکیه از حضور شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) ادامه داد: «تروریست‌ها به قدری به ما نزدیک هستند که می‌توانند با نصب مواد انفجاری روی هواپیماهای مدل، علیه ما حملات تروریستی انجام دهند».