مخالفان الجزایری حکومت را به وقت کشی متهم می‌کنند

معترضان الجزایری پیشنهاد رئیس ستاد مشترک ارتش را برای گفتگو بین تظاهر کنندگان و نهاد‌های حکومتی اقدامی برای وقت کشی قلمداد می‌کنند.

گزارشگر شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گفت: مردم الجزایر در یازدهمین جمعه متوالی تظاهرات کردند. صد‌ها نفر در منطقه گران پست در الجزیره تجمع کردند. شهر‌های دیگر از جمله قسنطینه، تیزی اوزو Tizi Ouzou و البویره نیز شاهد تظاهرات مردم بود. این در حالی است که حکومت امیدوار است در ماه مبارک رمضان از شدت اعتراضات کاسته شود.

گزارشگر افزود: شرکت در تظاهرات روز جمعه برای مردم الجزیره به صورت یک رسم درآمده است. منطقه گران پست در پایتخت کانون برگزاری این تظاهرات است. هدف معترضان در یازدهمین جمعه اعتراضات، تظاهرات علیه سیستم حاکم بر کشور و قدرتنمایی بود.

تظاهرکنندگان ثابت کردند که اعتراضات خاموش نخواهد شد. فرانس ۲۴ بخشی از سخنان یکی از تظاهرکنندگان را پخش کرد.

وی گفت: ما هنوز به استقلال دست نیافته ایم. اکنون زمان کسب استقلال است و ما از هیچ کس نمی‌ترسیم. من می‌خواهم در تظاهرات شرکت کنم و این کار را انجام می‌دهم. من از کسی نمی‌ترسم.

گزارشگر ادامه داد: تظاهرات روز جمعه در الجزیره و سایر شهر‌های کشور در آستانه فرارسیدن ماه رمضان برگزار شد. تصاویر ارسالی از بجایه نیز از تظاهرات گسترده مردم حکایت دارد. معترضان در حالی که پرچم‌های کشورشان را در دست داشتند، به آرامی تظاهرات کرده و برکناری اصلی‌ترین چهره‌های رژیم را خواستار شدند.

عبدالقادر بن صلاح، رئیس جمهوری موقت و نورالدین بدوی نخست وزیر هدف اصلی تظاهرکنندگان هستند. این دو تن از چهره‌های وفادار به عبدالعزیز بوتفلیقه و مسئول انتقال دموکراتیک قدرت هستند.

روند انتقال قدرت منطبق بر قانون اساسی آغاز شده و از حمایت ژنرال احمد قائد بن صالح رئیس ستاد مشترک ارتش که به تازگی به مرد قدرتمند الجزایر تبدیل شده، برخوردار است.

وی چند روز پیش خواستار گفت و گوی تظاهرکنندگان و نهاد‌های حکومتی شد. اما معترضان همچنان بر مواضع خود تاکید می‌کنند.

برخی از مخالفان، حکومت را به وقت کشی متهم کرده اند. انتخابات ریاست جمهوری نیز برای چهاردهم ماه ژوئیه برنامه ریزی شده است. اما مخالفان بر این باورند که برای برگزاری انتخابات زود است و شرایط لازم برای برگزاری انتخابات شفاف، مهیا نیست.