مجازات اعدام در انتظار برادر «بوتفلیقه»

«عمار خبابه» وکیل حقوقی الجزائر می‌گوید که با توجه به اتهامات «سعید بوتفلیقه» برادر عبدالعزیز، «عثمان طرطاق» ملقب به «بشیر»، «محمد مدین» ملقب به «توفیق» از مسئولان سابق دستگاه اطلاعات الجزائر، مجازات حبس ابد یا اعدام برای آن‌ها صادر خواهد شد.

روزنامه الجزائری «الخبر» به نقل از خبایه نوشت که علت ارجاع این متهمان به دستگاه قضایی نظامی از جمله «سعید بوتفلیقه» مشاور سابق رئیس‌جمهور، با وجود غیرنظامی بودن آن‌ها، این است که دستگاه قضایی نظامی به جرایم مرتبط با دستگاه نظامی رسیدگی می‌کند.

خبابه افزود که اتهامات وارده به این افراد «خدشه وارد کردن به اقتدار ارتش» و «توطئه علیه دولت» عنوان شده است که مجازات آن ۲۰ سال حبس، یا حبس ابد و یا اعدام است.

وی در عین حال گفت که این مجازات در قانون ذکر شده اما برخی شرایط دیگر ممکن است در روند محاکمه دخیل باشد و موجب تخفیف یا تشدید مجازات شود.

پس از یک ماه اعتراضات مردمی در الجزائر و همچنین اعمال فشار از سوی ارتش در روز گذشته، عبدالعزیز بوتفلیقه در تاریخ دوم آوریل به صورت رسمی از قدرت کناره‌گیری کرد.

طبق قانون اساسی الجزایر، اینک رئیس پارلمان این کشور مسئولیت قدرت اجرایی و اداره کشور را به عهده دارد و باید تا سه ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را برگزار کند.