شانه خالی کردن فرانسه از مشارکت در کشتار یمنی‌ها

ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفتگو با نشریه فرانسوی «لوپاریزین» درباره فروش سلاح‌های فرانسوی به عربستان سعودی که علیه غیرنظامیان یمنی به کار گرفته می‌شود، با شانه خالی کردن از نقش کشورش در کشتارهای یمن گفت اگر از این سلاح‌ها در مناقشه یمن بر ضد غیرنظامیان استفاده شود، در واقع عربستان به تعهدات خود در قبال پاریس عمل نکرده است.

او علی‌رغم افشاگری‌های منابع خبری درباره استفاده عربستان از سلاح‌های فرانسوی در به شهادت رساندن یمنی‌ها گفت: اخبار و اطلاعات مشخصی در درست نیست که نشان دهد سلاح‌های فرانسوی فروخته شده به عربستان سعودی یا امارات متحده عربی عمدا بر ضد غیر نظامیان یمنی استفاده شده است.

وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد: «اول اینکه ما به تعهدات خود در قبال پیمان تجارت تسلیحات که (آمریکا از آن خارج شده است) پایبند هستیم. دوم این که به موضع مشترک اتحادیه اروپا و مقررات این اتحادیه در زمینه تجارت تسلیحات احترام می‌گذاریم و از کمک به اقداماتی که بر ضد غیرنظامیان صورت می‌گیرد، خودداری می‌کنیم. سوم این که فرانسه برای فروش سلاح به دیگر کشور‌ها یک روند مشخص و دقیقی را رعایت می‌کند و کمیسیون ویژه‌ای به طور دقیق و سختگیرانه موارد مختلف را بررسی می‌کند. چهارم این که فرانسه هر سال فهرست فروش تسلیحات خود را منتشر می‌کند.»

لودریان افزود: در صورتی که مشخص شود از سلاح‌هایی که ما به عربستان سعودی فروخته‌ایم در مناقشه یمن بر ضد غیرنظامیان این کشور استفاده می‌شود، در واقع این بر خلاف تعهداتی است که عربستان به ما داده است.