بیش از ۲۵۰ هزار مسلمان روهینگیا کارت شناسایی دریافت می‌کنند

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و دولت بنگلادش از آغاز پویش ثبت نام آوارگان مسلمان روهینگیا به تعداد چهار هزار نفر در روز خبر دادند که میانمار کشور اصلی آن‌ها اعلام خواهد شد.

بنابر اعلام این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد، بیش از ۲۵۰ هزار آواره روهینگیا در چارچوب این پویش که هدف اصلی آن کمک به تضمین حق بازگشت داوطلبانه آوارگان به میانمار است، ثبت نام شده‌اند.

بیش از ۹۰۰ هزار آواره روهینگیا در اردوگاه‌های جنوب شرقی بنگلادش به سر می‌برند که از این تعداد، حدود ۷۴۱ هزار نفر از اوت ۲۰۱۷ از خشونت‌ها در میانمار فرار کرده‌اند. این آوارگان هنگامی که در میانمار به سر می‌بردند، نمی‌توانستند شهروندی و اسناد رسمی در اختیار داشته باشند. این شرایط مانع از آن شد که این اقلیت به حقوق بنیادین دسترسی داشته باشند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سفر اخیر خود به اردوگاه کاکس (بنگلادش) خاطر نشان کرد داشتن هویت یک حق انسانی اساسی است. وی یادآور شد بسیاری از این افراد هرگز کارت شناسایی معتبری نداشتند و این اقدام برای آنها، یک گام به سوی زندگی شایسته‌تر تلقی می‌شود.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان همچنین اعلام کرد امکان بهبود اطلاعات درباره پناهجویان در بنگلادش می‌تواند به بهبود زندگی آن‌ها به ویژه برای گروه‌های آسیب پذیر همچون کودکان، زنان و افراد معلول کمک کند. در پایان فرایند ثبت نام، آوارگان یک کارت شناسایی عکس دار با اطلاعات اولیه در مورد زمان تولد و جنسیت دریافت می‌کنند. تنها آوارگان بالای ۱۲ سال این مدرک را دریافت خواهند کرد.