تلاش آلمان برای ازسرگیری مذاکرات طالبان با دولت افغانستان

آلمان تلاش می‌کند تا مذاکره دولت افغانستان با شبه نظامیان طالبان را احیا کند.

 بنابر اعلام مقامات، آلمان به عنوان یکی از حامیان مالی و عضو ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان با طالبان و دولت افغانستان مذاکره کرده است تا مذاکرات صلح از سر گرفته شود.

در شرایطی که طالبان از اکتبر گذشته با مقامات آمریکا درباره خروج نیروهای خارجی مذاکره کرده است، اما تاکنون از مذاکره رسمی با دولت که طالبان آن «عروسک خیمه شب‌بازی» توصیف کرده، خودداری کرده است.

«مارکوس پوتسل» نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان در جریان سفر به کابل با مقامات دولتی افغانستان دیدار کرد. وی در ماه جاری دستکم دو بار با مقامات طالبان در دوحه ملاقات داشته است.

پوتسل گفت: «شانس کنونی برای روندی که به افغانستان صلح آمیزتر منتهی خواهد شد را نباید از دست داد. اگر دوستان افغانستان که آلمان یکی از آنهاست به همراه هم در این زمینه کمک کنند ما باید اینکار را انجام دهیم. در نهایت فقط افغان‌ها که طالبان را هم شامل می‌شود، می‌توانند درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند.»

«زلمای خلیلزاد» نماینده آمریکا در امور افغانستان،  چندی پیش و در پایان دور ششم مذاکرات این کشور با طالبان در دوحه قطر، با ابراز نگرانی از کندی روند مذاکرات، گفت که دوطرف در حال گفت‌وگو درباره پایان جنگ در افغانستان هستند اما به پیشرفت بیشتری نیاز است.