عملکرد گوگل مورد تحقیق قرار می‌گیرد

وزارت دادگستری آمریکا در مورد انحصارطلبی و عملکرد ضد رقابتی گوگل تحقیق می‌کند.

برخی منابع در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کردند واحد رسیدگی به مسائل ضد انحصار دستگاه قضایی آمریکا آماده می‌شود تا از نزدیک رویکرد تجاری گوگل را در ارتباط با موتور جستجوگر و دیگر فعالیت‌های این شرکت بررسی کند.

کمیسیون تجاری فدرال که به همراه وزارت دادگستری نقش نظارت بر فعالیت‌های رقابتی را بر عهده دارد از چند سال پیش تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه سلطه گوگل بر جستجو در اینترنت و تبلیغات آغاز کرده بود که در سال ۲۰۱۳ متوقف شد. برخی نمایندگان آمریکایی به تازگی بار دیگر خواستار از سرگیری تحقیقات شدند.

کمیسیون اروپا ۲۰ ماه مارس برای سومین بار در کمتر از دو سال جریمه سنگینی علیه گوگل اعمال کرد و عملکرد ضدرقابتی این شرکت را در اتحادیه اروپا محکوم کرد. در آمریکا هم شمار زیادی از هر دو جناح سیاسی این کشور خواستار واکنش در برابر این غول فناوری و حتی نابودی آن هستند که متهم است قدرت زیادی گرفته و حتی انحصارطلب است.

شرکت گوگل مانند فیس‌بوک سهم عمده‌ای در بازار تبلیغات آنلاین دارد و اکثر تلفن‌های همراه جهان به سیستم عامل اندروید گوگل مجهز هستند. گوگل همچنین به طور مرتب از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هدف قرار می‌گیرد که این شرکت را به سرکوب صدای محافظه‌کاران متهم می‌کند. شرکت گوگل همواره این اتهام را رد می‌کند.

بنابر اعلام وال استریت ژورنال، کمیسیون تجاری فدرال به تازگی پذیرفت وزارت دادگستری در مورد پرونده گوگل وارد عمل شود.