اسرائیل برای ضمیمه کردن بخشی از کرانه باختری محق است

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد ضمیمه کردن شهرک‌هایی در کرانه باختری وعده داده، اقدامی که مغایر با قانون بین الملل است و می‌تواند به راهکار دو کشور مستقل ضربه وارد کند.
اخبار بین الملل- در همین حال، فریدمن گفت: تحت شرایطی خاص، اسرائیل حق دارد بخشی از کرانه باختری و نه همه آن را حفظ کند.
وی در مورد طرح سازش «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای فلسطین مدعی شد که این طرح با هدف بهبود کیفیت زندگی فلسطینی‌ها در نظر گرفته شده اما بعید است به سرعت به راهکاری دائمی برای پایان درگیری‌ها منتهی شود.
بسیاری از کشورهای جهان، شهرک سازی های رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و غیرقانونی دانسته‌اند.
منتقدان رژیم صهیونیستی از جمله گروهی از مقام‌های امنیت ملی و نظامی سابق آمریکا هشدار داده‌اند که ضمیمه کردن شهرک‌های صهیونیستی به فلسطین اشغالی، منجر به خشونت می‌شود و ارتش صهیونیستی را مجاب می‌کند برای اولین بار طی چند دهه اخیر، مناطق شهری فلسطینی را به اشغال خود در آورد.
فریدمن از پاسخگویی در مورد واکنش آمریکا به اقدام یکجانبه نتانیاهو در زمینه ضمیمه کردن کرانه باختری خودداری و دولت سابق واشنگتن را متهم کرد زمینه تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ را فراهم کرده که در قالب آن، شهرک سازی های رژیم صهیونیستی به عنوان ناقض قانون بین الملل محکوم است.
فلسطینی‌ها خواستار کنترل کامل بر کرانه باختری در قالب راهکار دو کشور مستقل هستند و می‌گویند شهرک سازی، تمامیت ارضی کشور آینده فلسطین را زیر پا می‌گذارد.
فریدمن که تا قبل از نامیده شدن به عنوان سفیر آمریکا، حامی سرسخت شهرک سازی رژیم صهیونیستی بود، طرف فلسطینی را مسئول شکست رفع اختلافات بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی دانست.
رهبران فلسطینی با اشاره به تمهیداتی چون به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی کاخ سفید، طرح سازش آمریکا را رد کرده‌اند.
دولت ترامپ به طور رسمی طرح سازش خود را ارائه نداده، اما کنفرانس بحرین را به عنوان مقدمه‌ای برای فاز نخست این طرح ترسیم کرده است که بر مسائل اقتصادی در قلمروهای اشغالی متمرکز خواهد بود. فاز نخست، با فاز دوم که بر راهکار سیاسی معطوف است، دنبال خواهد شد.
طرف فلسطینی این ایده را رد و اعلام کرده است بدون راهکار سیاسی، امکان مصالحه اقتصادی وجود ندارد.
فلسطینی‌ها همچنین هیچ اعتمادی به دولت ترامپ که جانب رژیم صهیونیستی را گرفته است، ندارند.
قرار است در ماه جاری میلادی، بحرین میزبان کنفرانسی با کمک آمریکا باشد. بحرین در جریان این نشست، میزبانی فاز اول ارائه معامله قرن از سوی دولت ترامپ را برعهده دارد.