افزایش مرگ و میر پناهجویان در آمریکا

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دست کم ۲۴ مهاجر جان خود را در بازداشتگاه‌های تحت کنترل وزارت امنیت میهن این کشور از دست دادند.

بنا به تحلیل ان بی سی نیوز از داده‌های فدرال، ۲۴ مهاجر در زمان روی کار آمدن دولت ترامپ در بازداشتگاه‌های پناهجویان تحت کنترل سازمان اعمال مهاجرت و گمرک آمریکا جان خود را از دست داده اند. مرگ دست کم چهار مهاجر دیگر نیز پس از آزاد شدن از این بازداشتگاه‌ها گزارش شده است. با این حال این رقم همچنان پایین‌تر از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۰۴ است که در آن زمان مرگ ۳۲ پناهجو در بازداشتگاه‌های آمریکا ثبت شد.

البته رقم اعلام شده مرگ مهاجران، از جمله ۵ کودک، را در بازداشتگاه‌های دیگر نهاد‌های فدرال را شامل نمی‌شود. این آمار در حالی منتشر شد که شمار مهاجرانی که در بازداشتگاه‌های فدرال نگهداری می‌شوند، رشد چشمگیری نشان می دهد. بنا به اعلام ان بی سی نیوز در اوایل ماه ژوئن بیش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ مهاجر در بیش از ۲۰۰ مرکز بازداشت در سراسر این کشور نگهداری شده که در مقایسه با رقم مشابه در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا ۳۴ هزار نفر بیشتر است.

با این حال سخنگوی سازمان مهاجرت و گمرک آمریکا در بیانیه‌ای به ان بی سی نیوز  مرگ مهاجران در بازداشتگاه‌های تحت نظارت این سازمان را فوق العاده نادر دانست. سخنگوی سازمان مهاجرت و گمرک آمریکا گفت این نهاد بیش از ۲۶۹ میلیون دلار را به منظور فراهم کردن خدمات درمانی جامع برای ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار پناهجویی که سالانه به این بازداشتگاه آورده می‌شوند، صرف می‌کند و شرایط مربوط به مرگ‌ومیر‌های را که در این بازداشتگاه رخ می‌دهد، مورد بررسی قرار می‌دهد.

شایان ذکر است، رئیس جمهور آمریکا برای دنبال کردن سیاست نژادپرستانه تحمل صفر علیه پناهجویان مورد انتقاد شدید قرار دارد.