کره‌شمالی به دنبال بهبود سیستم سوخت جامد با آزمایش‌های موشکی

مرکز پژوهشی کنگره آمریکا اعلام کرد آزمایش‌های بالستیکی ماه گذشته کره شمالی احتمالا با هدف بهبود سیستم‌های سوخت جامد و هدایتگر موشک‌های کوتاه برد این کشور صورت گرفت.

کره شمالی چهارم مه چند سلاح هدایت شونده تاکتیکی، چندین سلاح پرتابی و پنج روز پس از آن هم دو موشک کوتاه برد را آزمایش کرد. کره شمالی اعلام کرد این پرتاب‌ها بخشی از رزمایش‌های معمول این کشور با هدف بررسی قابلیت‌های واکنش سریع واحد‌های دفاعی این کشور بود.

در گزارش مرکز پژوهشی کنگره آمریکا آمده است به نظر می‌رسد آزمایش موشک‌های بالستیک کوتاه برد KN-۲۳ در ماه مه سال ۲۰۱۹ با هدف بهبود سیستم‌های سوخت جامد و هدایتگر صورت گرفته است.

این مرکز در ادامه اعلام کرد به نظر می‌رسد کره شمالی با حرکتی آرام به سوی موتور‌هایی با سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک خود پیشرفت‌هایی در این زمینه به دست آورد. سوخت جامد گزینه‌ای است که به لحاظ شیمیایی بسیار پایدار‌تر است و موجب کاهش زمان واکنش و مسلح شدن دوباره می‌شود.

بنابر اعلام کارشناسان این موشک‌های ساخت کره شمالی مشابه موشک‌های اسکندر هستند که یک موشک بالستیک زمین به زمین کوتاه برد محسوب می‌شود. اما سئول هنوز به این قطعیت نرسیده است که آیا این آزمایش‌ها مربوط به موشک‌های بالستیک بود که استفاده از آن توسط حکومت کره شمالی در پی تحریم‌های سازمان ملل متحد ممنوع شده است یا خیر.

برخی می‌گویند سئول در شناسایی نوع موشک آزمایش شده تردید دارد زیرا نگران است که این اقدام بر روند مذاکرات با کره شمالی تاثیر منفی داشته باشد.

یک رسانه محلی به تازگی اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی در کره جنوبی به این جمع بندی دست یافتند که پیونگ یانگ موشک‌های بالستیکی جدید کوتاه بردی را از همان نوع مورد آزمایش در ماه مه شلیک کرده است که KN-۲۳ نامیده می‌شود.