پاناما بار دیگر وارد فهرست خاکستری FATF شد

دولت پاناما روز جمعه اعلام کرد گروه ویژه اقدام مالی در مورد پولشوییموسوم به FATF‌ ، پاناما را در فهرست خاکستری کشور‌هایی قرار داد که به اندازه کافی برای مبارزه علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم همکاری نمی‌کنند.

اخبار بین الملل- «ایدا وارلا دو چینچیلا» وزیر اقتصاد و دارایی پاناما در نشستی خبری اعلام کرد باوجود آنکه FATF از پیشرفت‌های پاناما و تعهداتش در سطوح عالی سیاسی آگاه است در مجمع عمومی این هفته خود که در اورلاندو آمریکا برگزار شد تصمیم گرفت پاناما را در فهرست خاکستری خود ثبت کند.

پاناما در سال ۲۰۱۴ هم وارد فهرست خاکستری FATF شد، اما دو سال بعد پس از آنکه متعهد شد در نظام مالی و بانکی خود شفافیت بیشتری داشته باشد از این فهرست خارج شد. اما پایبندی این کشور به تعهداتش ناکافی ارزیابی شده است.

بنابر اعلام FATF، پاناما برای تقویت اثر سیاست‌های خود برای پیشگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم تعهدات سیاسی در سطوح عالی اتخاذ کرده است. با این حال این کشور هنوز باید برخی از سیاست‌های خود را برای کاهش برخی خطرات و تضمین مجازات‌های موثر که امکان پولشویی عمده را از بین می‌برد، تقویت کند.

پس از تصمیم FATF برای ثبت دوباره پاناما در فهرست خاکستری خود، وزیر اقتصاد و دارایی این کشور اعلام کرد کشورش متعهد شده است توصیه‌های FATF را اجرایی کند.

 FATF در سال ۱۹۸۹ با هدف پاکسازی نظام مالی بین‌المللی با تشویق دولت‌ها به اتخاذ قوانینی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم تاسیس شد. هم اکنون آمریکا ریاست این سازمان را برعهده دارد. این هفته بیش از ۲۰۰ نماینده از ۳۸ کشور عضو این سازمان، سازمان ملل متحد، صندوق بین المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک جهانی در مجمع عمومی FATF شرکت کردند.

در حالی که پاناما یکی از معدود کشور‌های جهان بود که فرار مالیاتی در آن جرم محسوب نمی‌شد و تنها یک اشتباه اداری ساده در نظر گرفته می‌شد، دولت این کشور در ماه ژانویه به لایحه‌ای رای داد که برای موارد فرار مالیاتی تا پنج سال حبس به دنبال داشت.