چین با کره شمالی بر سر تقویت روابط دوجانبه توافق کردند

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، توافق کردند شرایط بین‌المللی هر چه که باشد برای تقویت روابط دو کشور تلاش کنند.

«کی سی ان ای» رسانه دولتی کره شمالی، امروز (شنبه) اعلام کرد در جریان یک ضیافت نهار در آخرین روز سفر شی به پیونگ یانگ، دو طرف در خصوص برنامه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه و همچنین «سیاست‌های داخلی و خارجی دو کشور» بحث و تبادل نظر کردند. آن‌ها بر سر «یک موضوع مهم» به اجماع رسیدند و توافق کردند «شرایط بین‌المللی هرچه که باشد آن‌ها برای ایجاد روابط دوستانه تلاش کنند».

سرمقاله امروز روزنامه دولتی «دیلی» چین نوشت سفر کوتاه شی به پیونگ یانگ تمامی مشکلات منطقه را حل و فصل نخواهد کرد؛ اما پکن متعهد شده است برای توسعه اقتصاد کره شمالی کمک کند.

در ادامه این سرمقاله آمده است: «جهان ممکن است امیدوار باشد که رئیس‌جمهور چین دستی جادویی داشته باشد که سنگ را به طلا تبدیل می‌کند؛ اما دور از واقعیت است که انتظار داشته باشی شی بتواند تمامی مسائل مربوط به شبه جزیره را با یک سفر دو روزه حل کند. هرچند پکن همیشه قابل اعتمادترین و قابل توجه‌ترین شریک پیونگ یانگ بوده است».

روز گذشته، رئیس‌جمهور چین سفر دو روزه خود به کره شمالی را که پس از ۱۴ سال انجام گرفت به پایان برد. چین تنها متحد بزرگ کره شمالی در میان افزایش فشار‌ها بر پیونگ‌یانگ از سوی آمریکاست. این سفر رئیس‌جمهور چین به کره شمالی یک هفته پیش از دیدار او با دونالد ترامپ در نشست گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن صورت گرفت.