ماهاتیر محمد: انتخاب مجدد ترامپ به ضرر جهان است

ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی در خصوص تحولات اخیر در منطقه خلیج فارس گفت آمریکا در حال تحریک کردن ایران است و خطر فزاینده اشتباهات در این باره می‌تواند منجر به جنگ جهانی شود.

نخست وزیر مالزی امروز شنبه در گفتگو با شبکه سی ان بی سی در پاسخ به این سوال که کدام یک از طرفین مسئول اشتباهات است، گفت: تا جایی که من در جریان هستم این آمریکا است که تمامی اقدامات تحریک‌آمیز را انجام می‌دهد.

ماهاتیر محمد که برای حضور در نشست مجمع کشور‌های آسیای جنوب شرقی در بانکوک، پایتخت تایلند به سر می‌برد، اعلام کرد: در ابتدا آن‌ها از توافق (هسته ای) خارج شدند و اکنون ناو جنگی به خلیج فارس می‌فرستند و اقداماتی در پیش گرفته‌اند که سبب تحریک ایران خواهد شد.

نخست وزیر مالزی همچنین هشدار داد اگر جنگی روی دهد، میان دو طرف نخواهد بود، بلکه جنگ جهانی رخ خواهد داد. محمد تاکید کرد در این صورت دیگر کشور‌هایی که نمی‌خواهند شاهد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باشند وارد عمل می‌شوند تا به آن جنگ خاتمه دهند.

محمد ۹۳ ساله همچنین درباره بالا رفتن احتمالی قیمت انرژی هشدار داد و علت آن را تحریم‌های آمریکا علیه ایران به عنوان یکی از عرضه کنندگان اصلی دانست. ماهاتیر محمد درباره تحریم‌های آمریکا گفت: در واقعا این تحریم‌ها علیه مالزی هم هست، زیرا ما نمی‌توانیم با یک شریک تجاری خوب معامله کنیم.

نخست وزیر مالزی ضمن اعلام مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: این نوع بازی اعمال تحریم‌ها و مجبور کردن دیگه کشور‌ها به همراهی کردن با تصمیم یک قدرت بزرگ اقدامی کاملا غیردموکراتیک است. این قلدری است.

وی همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را فردی کاملا غیرقابل پیش بینی خواند و گفت این مرد در صورت انتخاب شدن برای یک دوره دیگر، می‌تواند آسیب‌های زیادی را متوجه کل دنیا کند.

شایان ذکر است در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه (۳۰خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.