سعودی‌ها نمی‌دانند چگونه از دست انصارالله یمن خلاص شوند

با افزایش حملات پهپادی و موشکی نیروهای یمنی به مواضع دولت سعودی و عدم توانایی ریاض برای توقف این حملات، شرایط و معادلات جنگ چهار ساله در حال تغییر است.

اخبار بین الملل- شبکه الجزیره در میزگردی به این موضوع پرداخته است که عامل اصلی ناتوانی ائتلاف سعودی برای توقف حملات یمنی‌ها چیست؟ مجری برنامه «آن سوی خبر» در ابتدای این میزگرد گفت که پس از هر حمله حوثی‌ها به فرودگاههای جازان و ابها، ائتلاف سعودی صرفا خواستار مقابله با حضور ادعایی ایران در یمن می‌شود. اما هیچ اقدامی برای مقابله با حملات پهپادی و موشکی انجام نمی‌دهد یا نمی‌تواند انجام دهد.

مجری این برنامه این سؤال را مطرح کرد که چرا پهپادهای یمنی بدون اینکه هدف قرار گیرند، تا عمق آسمان عربستان پرواز کرده و اهداف خود را بمباران می‌کنند اما پهپاد پیشرفته آمریکا در تنگه هرمز به دست ایران ساقط می‌شود؟

 

در این راستا «عمر عیاصر» تحلیلگر سیاسی اردنی گفت که عربستان سعودی علی رغم حجم انبوه سلاح‌های خود دیگر نمی‌تواند از دست نیروهای یمنی خلاص شود و به مرحله‌ای رسیده که مجبور است با شرایط موجود خود را وفق دهد.

او با بیان اینکه سعودی‌ها هیچ استراتژی برای خروج از جنگ یمن ندارند، زرادخانه عظیم تسلیحاتی سعودی را «ظاهری» دانست و گفت که کارایی این زرادخانه این است که روابط میان آمریکا و عربستان سعودی را به یک رابطه اقتصادی تبدیل کند.

این استاد دانشگاه بر این نکته تأکید کرد که آمریکا به دنبال افزایش توان نظامی سعودی‌ها نیست و هرگز این اجازه را نمی‌دهد که ریاض به یک قدرت واقعی نظامی دست یابد.

«عمر عیاصره» بار دیگر گفت که ریاض باید اعتراف کند که هیچ‌گونه استراتژی در قبال جنگ یمن ندارد و نه تنها نتوانسته دولت منصورهادی را به قدرت باز گرداند، بلکه شرایط داخلی یمن را بیش از پیش بدتر کرده است.

در ادامه «علی ناصرالدین» تحلیلگر لبنانی همسو با ریاض، مدعی شد که امارات و عربستان سعودی به علت اینکه نمی‌خواهند غیر نظامیان کشته شوند، پاسخ حوثی‌ها را نمی‌دهند. او انصارالله یمن را یک «شبه نظامی ایرانی» توصیف کرد و گفت که هدف قرار دادن تأسیسات عربستان به دلیل ضعف سعودی‌ها یا قدرت یمنی‌ها نیست و این ایران است که در مرزهای یمن با ائتلاف سعودی می‌جنگد.

اما «حسین البخیتی» نویسنده یمنی که در این میزگرد حضور داشت در پاسخ ناصرالدین گفت که عربستان سعودی همواره ایران را برای توجیه اشتباهات و خسارت‌هایش بهانه می‌کند.

او با اشاره به محاصره کامل یمن از سوی ائتلاف سعودی-اماراتی و بسته شدن تمامی گذرگاهها، ورود سلاح‌های ایرانی به یمن را کاملا رد کرد و گفت که سعودی‌ها از تمامی ابزارهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در جنگ یمن بهره می‌برند که جلوی ورود هرگونه سلاح یا حتی مواد غذایی به یمن را بگیرند.

 

البخیتی همچنین گفت: «ائتلاف سعودی-اماراتی در ابتدا با هدف نابودی قدرت نظامی انصارالله جنگ علیه یمن را آغاز کرد اما اکنون با گذشت بیش از چهار سال از تهدید انصارالله یه جامعه جهانی و آمریکا شکایت می‌کند و اکنون دیگر دوره دفاع کردن گذشته است و نیروهای یمنی در مرحله حمله به عربستان قرار دارند.»

روز یکشنبه گذشته «یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن از حمله پهپادی به دو فرودگاه «جازان» و «ابها» برای چندمین بار خبر داد و ائتلاف سعودی نیز آنر ا تأیید کرد.