موضوع گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر عراق با پادشاه عربستان

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به منظور افزایش همکاری برای تثبیت بهای نفت امروز (دوشنبه) با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی گفت‌وگوی تلفنی انجاد داد.

اخبار بین الملل_ بنا بر بیانیه‌ای که دفتر عبدالمهدی در این خصوص منتشر کرد «گفتگو‌ها بیشتر بر همکاری‌های دو کشور در کنفرانس اوپک که در حال حاضر در وین با حضور وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو در حال برگزاری است، متمرکز بود. این همکاری‌ها برای تنظیم امور بازار نفت است تا در دوره‌های پیش‌رو بهای آن به ثبات برسد».

پس از نشست امروز اعضای اوپک در وین، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه امروز اعلام کرد تمامی کشور‌های شرکت کننده از پیشنهاد تمدید این توافق کاهش تولید نفت برای ۹ ماه دیگر طبق شرایط کنونی حمایت می‌کنند.

گفته می‌شود اعضای اوپک قصد دارند این هفته کاهش عرضه نفت را دست کم تا پایان سال جاری میلادی تمدید کنند.

اوپک و متحدانش به رهبری روسیه از سال ۲۰۱۷ در حال کاهش تولید نفت خود بوده‌اند تا از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کنند. این در حالی است که آمریکا تولید نفت خود را افزایش می‌دهد. آمریکا امسال بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان بوده و میزان تولید آن از عربستان و روسیه هم فراتر رفته است.

نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضای جهانی نفت که ناشی از اختلاف تجاری چین و آمریکاست، در ماه‌های اخیر به چالش‌های فراروی سازمان اوپک دامن زده است. قیمت نفت خام برنت از ابتدای سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته و به بشکه‌ای ۶۵ دلار رسیده است.

نظرسنجی رویترز از تحلیلگران نشان داد افزایش قیمت‌های نفت ممکن است متوقف شود، زیرا کند شدن رشد اقتصادی جهان بر میزان تقاضا تاثیر گذاشته و آمریکا نیز مقادیر زیادی نفت را روانه بازار کرده است.