خشونت اعتراضات در هنگ‌کنگ

در بیست و دومین سالگرد الحاق هنگ کنگ به چین، معترضان هنگ کنگی امروز (دوشنبه) در اعتراض به قانون استرداد مجرمین، وارد ساختمان پارلمان شدند و نقاشی‌های روی دیوارها ، درب‌ها و پنجره‌ها را شکستند

اخبار بین الملل_ تعدادی از معترضان با در دست داشتن تابلو‌های کنار خیابان و ورقه‌های آهنی وارد ساختمان پارلمان هنگ کنگ شدند. یک گروه کوچک از دانشجویان که کلاه‌های محکمی هم بر سر گذاشته بودند، با استفاده از یک چرخ دستی فلزی درب شیشه‌ای ساختمان پارلمان را شکستند. پارلمان هنگ کنگ با اعلام حالت فوق العاده از معترضان درخواست کرد که هرچه سریعتر ساختمان پارلمان را ترک کنند.

پلیس ضدشورش هم با استفاده از باتوم و اسپری فلفل تلاش کرد معترضان را متفرق کند. تعدادی از تظاهرکنندگان هم میله‌های فولادی ساختمان پارلمان را از جا درآورند. گروهی دیگر از معترضان بنر‌هایی را در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: هنگ کنگ را آزاد کنید.

اواسط ماه خرداد گروهی از شهروندان هنگ کنگی به تصویب لایحه‌ای در پارلمان این کشور اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمین به چین را میسر می‌کرد، اما به گفته معترضان موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ نیز می‌شد.

در پی تشدید اعتراضات به لایحه استرداد مجرمان، کری لم، رئیس امور اجرایی هنگ کنگ اعلام کرد لایحه پیشنهادی پارلمان را به حالت تعلیق در می‌آورد. اما این اقدام او باعث فروکش کردن اعتراضات نشد.

هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ از استعمار انگلیس خارج شد و به جمهوری خلق چین پیوست. این کشور هم‌اکنون تحت فرمول «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود که به موجب آن از آزادی نسبی برخوردار است، اما جزئی از خاک کشور چین محسوب می‌شود.