ابوظبی هم فریب رسانه‌ای بلد است!

عل‌رغم اینکه طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر خروج یا کاهش حضور نظامی امارات در یمن منتشر شد اما برآوردهای میدانی خلاف آن را نشان می‌دهد.

اخبار بین الملل_ روزنامه «الاخبار» در این باره نوشت: پس از آنکه تجهیزات نظامی گسترده به جنوب یمن ارسال شد و شبه‌نظامیان وابسته به امارات در ساحل غربی و استان‌های شبوه، یمن و جزیره سقطری مواضع خود را مستحکم کردند امارات تلاش می‌کند به جهان بگوید حضور نظامی خود را در استان‌های جنوبی و شرقی یمن کاهش داشته و این خلاف واقعیت است.

این روزنامه به نقل از منبعی نظامی در صنعا اعلام کرد، خبرهای منتشر شده در این باره صحت ندارد و هدف ابوظبی «فریب» است و اخبار مذکور در رسانه‌ها همزمان با عملیات تقویت حضور نظامی امارات در جنوب ، جبهه‌های ساحل غربی و استان جوف منتشر می‌شود. «راشد الغفلی» فرمانده نیروهای اماراتی اخیرا از تعدادی از پایگاه‌های «مزدوران» ائتلاف در استان‌های جنوبی بازدید کرد و این بازدیدها در چارچوب آمادگی برای افزایش درگیری‌های نظامی در جبهه‌های مختلف انجام شد. اما ارتش و کمیته‌های مردمی تحرکات امارات را به دقت زیر نظر دارد و هر اقدامی از سوی این کشور، پاسخی سخت خواهد داشت.

الاخبار به نقل از منابع محلی افزود: شهر الحدیده چند روزی است که شاهد «وضعیت جنگ نامحدود» است و آتش‌بس اخیر در این شهر در آستانه فروپاشی است. درگیری‌های نظامی شدیدی میان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی و شبه‌نظامیان وابسته به امارات به سمت خیابان «الخمسین» (پنجاهم) و در اطراف پایگاه «الدفاع الساحلی» در شرق الحدیده دیده می‌شود. این شبه‌نظایمان طی روزهای گذشته حمله توپخانه‌ای خود به تعدادی از منطقه‌های مسکونی در الحدیده را شدت داده‌اند و این موضوع منجر به زخمی شدن تعدادی از غیرنظامیان یمنی و تخریب منازل آنها شده است. در سطح استان الحدیده نیز شبه‌نظامیان وابسته به امارات دو عملیات نظامی از دو مسیر در جنوب «الجبلیه» داشتند که با مقاومت ارتش و کمیته‌های مردمی روبرو شدند؛ منطقه «الجاح» و مناطق واقع در جنوب «التحیتا» و شرق آن نیز تحت شلیک‌های شدید توپخانه‌ای بودند.

همچنین منابع آگاه اعلام کردند، تجهیزات نظامی نیروهای موسوم به «شورای انتقالی جنوب» (وابسته به امارات) اواخر هفته گذشته به اطراف «عتق» بزرگترین شهر استان «شبوه» در جنوب یمن رسیده است و اوضاع این شهر به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود.

روزنامه مصری «عربی 21» به نقل از منابع محلی اعلام کرد، حدود 30 خودروی زرهی حامل نظامیان شورای انتقالی جنوب مشاهده شده که در اطراف شهر عتق و در سه پایگاه نظامی مستقر شده‌اند.

افزایش نقض آتش‌بس در الحدیده

بر اساس این گزارش، تجهیزات دیگری نیز از استان‌های «عدن و ضالح» به سمت عتق فرستاده شده تا نیروهای موسوم به «النخبه الشبوانیه» تا حد امکان تقویت شوند؛ موضوعی که نشان می‌دهد اوضاع  در این منطقه در آستانه انفجار است.  منابع محلی اعلام کردند، این تجهیزات از مسیر «عزان الروضه جردان» برای رسیدن به عتق استفاده می‌کنند.  علت تحرکات امارات در این استان یمن را تسلط بر منابع زیاد نفت و گاز آن اعلام شده است.

این تنش‌ها در حالی دیده می‌شود که «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن بار دیگر تحرکات خود برای پیگیری اجرای توافق الحدیده را از سر گرفته و خبرهایی درباره بازگشت «مایکل لولسگارد» رئیس کمیته هماهنگی سازمان ملل در الحدیده برای دیدار با نمایندگان انصارالله و دولت مستعفی یمن منتشر شده تا طرح «بازاستقرار» تکمیل شود و سپس به سراغ طرح‌های دیگر رفت.

در همین راستا یک منبع سیاسی نزدیک به انصارالله اعلام کرد، ‌افزایش نقض آتش‌بس در الحدیده همزمان با مخالفت طرف مقابل با طرح بازاستقرار صورت می‌گیرد؛ طرحی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به صورت یکجانبه آن را اجرایی کرده‌اند.

نیروهای ارتش یمن و انصارالله در راستای تلاش برای اجرایی شدن توافق سوئد، در تاریخ 11 تا 14 ماه می (21 تا 24 اردیبهشت) به صورت یک‌جانبه از سه بندر کلیدی در غرب یمن خارج شدند. 

در ادامه این گزارش آمده: اطلاعات تأیید نشده حاکی از آن است که آمریکا و برخی کشورهای عضو شورای امنیت به امارات و ابزارهای مزدور آن دو ماه مهلت داده تا تکلیف نبرد در ساحل غربی را یکسره کند.

ائتلاف سعودی- اماراتی از فروردین‌ماه 1394 حملات خود به یمن را به بهانه بازگردندان آنچه دولت مشروع می‌خوانند، آغاز کردند؛ آنها می‌خواستند در زمانی کم تکلیف این تجاوز نظامی را روشن کنند اما هنوز نتوانسته‌اند خود را از این باتلاق نجات دهند.