تردد زیردریایی هسته‌ای چین در تایوان

زیردریایی اتمی نیروی دریایی چین در آب‌های جزایر تحت کنترل تایوان مشاهده شده است.

اخبار بین الملل_ بنا بر گزارش «لیبرتی تایمز»، شاهدان عینی در شرایطی این زیردریایی هسته‌ای را در آب‌های این منطقه مشاهده کرده‌اند که جهت حرکت آن از سمت چین به طرف شمال بوده است.

بر اساس این گزارش، هرچند در ابتدا مشخص نبود که این زیردریایی دقیقا متعلق به کدام کشور است، اما بعدا منابع چینی تأیید کردند که این زیردریایی هسته‌ای نیروی دریایی چین بوده که در مسیر شمال شرقی به سمت استان «ژجیانگ» این کشور حرکت می‌کرده است.

شواهد عینی از این امر حکایت دارد که زیردریایی مشاهده شده از نوع پیشرفته و ارتقاء یافته 930 جی کلاس شانگ بوده که قابلیت شلیک جدیدترین موشک‌های ضدناو را دارد.

طبق تأیید تحلیلگران نظامی، این نوع زیردریایی ظاهرا با زیردریایی «لس آنجلس- کلاس فلایت (1)» نیروی دریایی آمریکا و حتی انواع پیشرفته‌تر آن قابل رقابت است.

با این وجود، وزارت دفاع ملی تایوان مشاهده این زیردریایی هسته‌ای را تأیید نکرده است و مقامات تایوان پس از انتشار گزارش‌ها در خصوص مشاهده این زیردریایی در آبهای اطراف این کشور، گفته اند که تمام فعالیت‌های چین در منطقه را تحت نظر دارند و در صورت لزوم برای حفظ امنیت منطقه اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهند کرد.

چین به تایوان به عنوان یکی از استانهای سرزمین اصلی خود نگاه می‌کند و همواره تاکید کرده است که استقلال این منطقه از چین را هرگز قبول نخواهد کرد و استفاده از گزینه نظامی برای بازگرداندن این جزیره به سرزمین خود را هیچگاه رد نکرده است. 

در ماه مه آمریکا یک ناو جنگی خود را به نزدیکی آبهای مورد مناقشه چین با همسایگان در ردیای چین جنوبی اعزام کرد. این اقدام خشم و اعتراض شدید چینیها را به دنبال داشت.

علاوه بر این مقامات آمریکایی برخلاف سنتهای حاکم بر کاخ سفیدّ اخیرا با مقامات تایوان دیدار و گفتگو کرده بودند. همچنین در اقدامی کم سابقه سفیر واشنگتن در پکن اواخر ماه می به منطقه تبت سفر کرد.

به دنبال این تحولات، مقامات چین تأکید کردند، اقدامات ایالت متحده آمریکا درباره تایوان و دریای چین جنوبی به شدت به حفظ ثبات در منطقه آسیب خواهد زد. علاوه بر این، چینی‌ها به واشنگتن هشدار دادند، «توانمندی‌های نظامی چین دست‌کم گرفته نشود».